Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 5 oktober

Små skogsvagnar allt mer populära

Fyrhjulingar blir allt vanligare på landsbygden. Tillsammans med en skogsvagn blir de också ett viktigt redskap i det skonsamma skogsbruket.

 Ramstyrning och vinsch är tillbehör som de flesta väljer till sin griplastarvagn. De behövs för att få ut vagnens fulla potential.
Ramstyrning och vinsch är tillbehör som de flesta väljer till sin griplastarvagn. De behövs för att få ut vagnens fulla potential. FOTO: Stig Hedström

Det blir allt mer populärt att investera i en fyrhjuling, eller ATV, tillsammans med en timmervagn eller en lite större och mer avancerad griplastarvagn. 

– ATV-n har blivit en allsidig maskin. Det finns allt fler redskap och man kan göra de flesta arbeten med en fyrhjuling. De har blivit ett bra komplement till jordbrukstraktorn och skogsmaskinerna, säger Benny Bäcklund, ATV-utbildare på Säker Skog.

Tar hand om mindre jobb

Han menar att allt fler skogsägare lejer bort större jobb i skogen och sedan köper man en ATV tillsammans med en skogsvagn för att ta hand om mindre jobb som vindfällen, mindre gallringar eller för att ta ut ved. På Kranman i Bohuslän ser man också att intresset ökar. 

Fem tips från Benny Bäcklund 

1. Fundera på vilka behov du har. Behöver du ta ut fulla timmerlängder behöver man en vagn med drivning på vagnhjulen. 

2. Du får vad du betalar för. Kända märken håller oftast bättre.

3. Lasta lagom och ställ in hjulen utifrån var du ska köra. Det gäller att få bra balans på vagnen så att kultrycket blir stabilt mot maskinen.

4. Stel eller delad bakaxel på ATVn? På en stel bakaxel sitter dragkroken monterad direkt på bakaxeln så att markfrigång och fjädring inte påverkas av högt kultryck. En ATV med delad bakaxel sjunker ihop när dragkroken belastas, men har oftast bättre markfrigång än ATV-er med stel bakaxel.

5. Undvik hjulspinn genom rätt gasteknik. Många fyrhjulingar har också en knapp på styret med ”performancemode” som hjälper till.

– Intresset för mindre maskiner växer jättemycket. ATV-er och skogsvagnar har funnits i snart 20 år, men det är först de senaste åren som det har tagit riktig fart, säger Viktor Falk, säljare på Kranman.

 Vagnen är 135 centimeter mellan hjulen och lika bred som fyrhjulingen. Det gör att du kan ta dig fram lättare i skogen och behöver inte göra lika breda gallringsvägar.
Vagnen är 135 centimeter mellan hjulen och lika bred som fyrhjulingen. Det gör att du kan ta dig fram lättare i skogen och behöver inte göra lika breda gallringsvägar. FOTO: Stig Hedström

Det finns i stora drag två sorters skogsvagnar till ATV-er: timmervagnar och griplastarvagnar.

Timmervagnen är en mindre vagn som man lastar manuellt. Det bygger på att man går ut till stocken med en timmersax och fäster i den. Sedan kan man lyfta upp stocken med handkraft eller ta hjälp av en vinsch som drar upp stocken på vagnen. Vinschen kan sitta på vagnen eller i ATV-n.

Flera tillbehör

Griplastarvagnar är lite större med en hydraulisk kran monterad på vagnen. De kan fås med en mängd tillbehör. Vanligast är att köpa en griplastarvagn som också har drivning på vagnhjulen, en hydraulisk vinsch på kranen och ramstyrning som gör att vagnen följer ATV-n i spåren.

Analysera behovet

– Det gäller att göra en analys hur man ska använda vagnen. Är det bara något träd om året så räcker en timmervagn, men jobbar man mycket med att hålla fint i skogen och gör en del gallringar är en griplastarvagn absolut det roligaste och mest praktiska man kan skaffa sig, säger Viktor Falk. 

 Möjligheten till traktorregistrering av ATV-er har ökat intresset rejält. Nu har ATV med skogsvagn blivit ett fullödigt arbetsredskap i skogen. 
Möjligheten till traktorregistrering av ATV-er har ökat intresset rejält. Nu har ATV med skogsvagn blivit ett fullödigt arbetsredskap i skogen.  FOTO: Stig Hedström

Kranman säljer ungefär 250 drivna griplastarvagnar per år och tillverkar ungefär sex vagnar i veckan. Det är modellen 1750 som står för runt 90 procent av försäljningen. 

– Det finns väldigt många olika vagnar på marknaden. Du får vad du betalar för. Om man går på kända märken så håller de på ett bättre sätt. Man får anpassa sig efter sina behov och vad man ska använda den till, säger Benny Bäcklund.

Olika tillverkare

Avestavagnen och Pro Terra är två andra svensktillverkade vagnar. Sedan finns det ett stort antal andra leverantörer som Kellfri, Bonnet och XYZ, som i huvudsak hämtar sina produkter från Asien.

 Viktor Falk, säljare på Kranman i Bohuslän, visar upp storsäljaren griplastarvagnen 1750.
Viktor Falk, säljare på Kranman i Bohuslän, visar upp storsäljaren griplastarvagnen 1750. FOTO: Stig Hedström

Benny Bäcklund påpekar att ATV-er och skogsvagnen hjälper till att driva ett skonsamt skogsbruk. Maskinen är liten, lätt och smidig. Den orsakar väldigt lite markskador eller skador på träden. Men man måste också tänka på säkerheten. 

– Ju mer vikt man lägger på desto mer ökar man riskerna. Det finns flera exempel på maskiner som vält eller kommit i svang när man börjar köra i högre hastighet på en väg. Det är inte helt lätt att ha den kunskapen. Och det är bland annat det som vi lägger stor vikt vid i våra utbildningar.

Två likvärdiga griplastarvagnar

Kranman T1750

Vikt: 360 kg utan kran

Totallängd 382-442  cm

Bredd: 142 cm

Frigång: 30 cm

Maxlast: 1 750 kilo

Pris exklusive moms: 118 000 kronor, med ramstyrning och hydraulisk vinsch.

Avesta MS34

Vikt: 480 kg utan kran

Totallängd 370-450 cm

Bredd: 142 cm

Frigång: 30 cm

Maxlast: 1 800 kilo

Pris exklusive moms: 113 000 med ramstyrning och hydraulisk vinsch.

LÄS MER Premium: Så undviker du olyckor med fyrhjulingen

Relaterade artiklar

Till toppen