Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 24 september

Medalj till lågtrycksdäck för skogen

Ett nytt skogsmaskindäck från Alliance bär samma last vid 2,5 bar som däck vid normala 4,5-5 bar. Det lägre däcktrycket minskar skogsmaskinens skadliga markpackning avsevärt.

 Ett lågtrycksdäck för skogsmaskiner, Alliance Forestar 344 ELIT, får utmärkelsen Ingenjörernas val i samband med jord- och skogsteknikutställningen Agritechnica i Tyskland.
Ett lågtrycksdäck för skogsmaskiner, Alliance Forestar 344 ELIT, får utmärkelsen Ingenjörernas val i samband med jord- och skogsteknikutställningen Agritechnica i Tyskland. FOTO: Alliance

Världens första lågtrycksdäck för skogsbruk kallar Alliance sitt nya däck Forestar 344 ELIT. Däcket bär samma last vid bara 2,5 bar jämfört med skogsmaskindäck som normalt behöver 5 bar, och minskar markpackningen. Därför får däcket silvermedalj på jord- och skogsbruksteknikutställningen Agritechnica i Tyskland.

Bättre bärighet

ELIT står för ”utvecklat lågtrycksdäck”. Vid samma last sägs däcket ge en fjärdedel större understödsyta och därmed bättre bärighet och dragkraft på svaga marker. Det minskar slirningen, sparar bränsle och bidrar till att göra maskinen både effektivare och bekvämare.

 Understödsytan under ett däck är området innanför den vita kritcirkeln. Ju större understödsyta desto lägre marktryck så länge däcklasten är oförändrad. Marktrycket under däcket är lite större än lufttrycket i däcket.
Understödsytan under ett däck är området innanför den vita kritcirkeln. Ju större understödsyta desto lägre marktryck så länge däcklasten är oförändrad. Marktrycket under däcket är lite större än lufttrycket i däcket. FOTO: Per Emgardsson

Stålförstärkningar

För att klara påfrestningarna i skogen har lågtrycksdäcket en speciell konstruktion med särskilda kordkomponenter och stålförstärkningar som skydd mot sten och kvist.

Hoptryckta porer ger sämre tillväxt

Skadlig markpackning i skogen har uppmärksammats under senare år. Vid för stor däcklast trycks porerna i marken ihop. Porerna för luft och vatten genom jorden och rottrådarna söker sig fram genom dem på jakt efter näring och vatten. Med hopklämda porer får både rötter och luft svårt att ta sig fram. Det försämrar tillväxten.

 Innan däcket passerade var de vita linjerna vågräta. Nedsjunkningen visar att däcket packat marken.
Innan däcket passerade var de vita linjerna vågräta. Nedsjunkningen visar att däcket packat marken. FOTO: Per Emgardsson

Slirning ökar bränsleåtgång

Om däcket bildar spår kör maskinen ständigt i uppförsbacken upp ur spåret. Det går tungt och drar onödigt mycket bränsle. Brister marken börjar däcket slira och älta jorden. Slirar däcket rullar det kanske 13 varv i stället för 10, något som drar onödigt bränsle och sänker transportkapaciteten.

Relaterade artiklar

Till toppen