Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 18 juli 2018

Einride lanserar eltimmerbil - utan förarhytt

Einride lanserar en eldriven, självkörande timmerbil, T-log, som bolaget hoppas ska kunna trafikera vägarna redan 2020.

FOTO: Einride

Einride, som står bakom T-pod, en självkörande och batteridrivna lastbil, lanserar nu en timmerbil som är specialdesignad för körning på skogsvägar.Den är utrustad med en 50 procent kraftfullare motor än sin föregångare, samt kan lasta mer.

Saknar förarhytt

Bilen saknar helt förarhytt och har istället kameror, radar sensorer och datorer för att kunna fjärrstyras på långa avstånd via det mobila 4g-nätet. Genom att ta bort förarhytten så är det möjligt att producera en bil med högre kapacitet, med en bra ekonomi.

– Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande. I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020, säger Robert Falck, vd för Einride, i en skriftlig kommentar.

Lastar 16 ton

Bilen har en lastkapacitet på 16 ton och kan köra 20 mil på en laddning. Genom styrning i realtid går det att koordinera ett antal timmerbilar. Enligt Einride pågår diskussioner med flera företag om att använda bilen.

LÄS OCKSÅ: Blixtsnabb och eldriven snöskoter

Relaterade artiklar

Läs mer om

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

[article_FBShare type=shares ]
[article_FBShare type=comments ]
Till toppen