Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skogsskötsel 12 september 2018

Säkert och billigt – byt motorsågens reservdelar själv

Flera av motorsågens reservdelar kan man enkelt byta själv. Här visar Skogsstyrelsens Dan Månsson hur man gör. Häng med och spara flera hundralappar i verkstadskostnader.

 Dan Månsson, instruktör på Skogsstyrelsen, vet hur man bäst tar hand om sin motorsåg. I motorsågsskolan visar han hur man gör.
Dan Månsson, instruktör på Skogsstyrelsen, vet hur man bäst tar hand om sin motorsåg. I motorsågsskolan visar han hur man gör. FOTO: Mats P Ostelius

– Det är viktigt att ha en grundläggande kunskap om hur man byter de enklaste reservdelarna för att hålla sågen i god kondition, inte minst säkerhetsmässigt, säger Dan Månsson.

LÄS MER: Del 1: Skippa verkstan – så vårdar du motorsågen själv

De reservdelar som finns på marknaden är i regel av god kvalitet, upplever han. Men man ska se upp när man köper sågkedjor.

– Det finns vissa tillverkare som inte har filningsmallar till sina kedjor. Det är en nackdel eftersom man normalt får bäst resultat när man filar kedjan med mall, säger Dan Månsson.

 Drivkransen sitter ofta bakom kopplingen. Är drivkransen nött eller trasig ska den bytas ut. – Det kan vara bra att varva tre till fyra kedjor på en drivkrans så att man nöter ner komponenterna tillsammans, säger Dan Månsson.
Drivkransen sitter ofta bakom kopplingen. Är drivkransen nött eller trasig ska den bytas ut. – Det kan vara bra att varva tre till fyra kedjor på en drivkrans så att man nöter ner komponenterna tillsammans, säger Dan Månsson. FOTO: Mats P Ostelius

 Ofta måste man ta bort kopplingen när man ska byta drivkrans. För att lossa kopplingen måste kolven först låsas i sitt nedersta läge. Skruva ur tändstiftet och plugga igen cylindern med ett startsnöre eller skruva i en kolvstopp. Dra försiktigt i startsnöret tills det tar stopp – kolven är låst och det går att lossa kopplingen.
Ofta måste man ta bort kopplingen när man ska byta drivkrans. För att lossa kopplingen måste kolven först låsas i sitt nedersta läge. Skruva ur tändstiftet och plugga igen cylindern med ett startsnöre eller skruva i en kolvstopp. Dra försiktigt i startsnöret tills det tar stopp – kolven är låst och det går att lossa kopplingen. FOTO: Mats P Ostelius

 Kopplingen, som är vänstergängad, lossas sedan med en avdragare i kombination med en vanlig hylsnyckel.
Kopplingen, som är vänstergängad, lossas sedan med en avdragare i kombination med en vanlig hylsnyckel. FOTO: Mats P Ostelius

 En vanlig, äldre variant av kopplingsfjäder. Går en fjäder av ska båda bytas för att säkerställa kedjebromsenes funktion.
En vanlig, äldre variant av kopplingsfjäder. Går en fjäder av ska båda bytas för att säkerställa kedjebromsenes funktion. FOTO: Mats P Ostelius

LÄS MER: Del 2: Så felsöker du motorsågen – steg för steg

 Med en omvänd tång trycker man ut fjädern så att den kan placeras i rätt läge.
Med en omvänd tång trycker man ut fjädern så att den kan placeras i rätt läge. FOTO: Mats P Ostelius

 Ibland blir startsnöret hängande och åker inte tillbaka in i startapparaten. Skruva av startkåpan och haka i startsnöret i jacket på snörtrissan. Spänn startfjädern genom att skruva upp snöret på trissan – snöret åker in igen.
Ibland blir startsnöret hängande och åker inte tillbaka in i startapparaten. Skruva av startkåpan och haka i startsnöret i jacket på snörtrissan. Spänn startfjädern genom att skruva upp snöret på trissan – snöret åker in igen. FOTO: Mats P Ostelius

 Startfjädern, som ser till att startsnöret åker tillbaka till startläge, sitter under snörtrissan som i sin tur sitter på startkåpans insida. Lossa skruven och ta bort trissan.
Startfjädern, som ser till att startsnöret åker tillbaka till startläge, sitter under snörtrissan som i sin tur sitter på startkåpans insida. Lossa skruven och ta bort trissan. FOTO: Mats P Ostelius

 Ta bort den trasiga fjädern och lägg dit en ny. Lirka lite så att den nya fjädern hakar i spåren på snörtrissans insida. Skruva fast trissan – startapparaten fungerar igen.
Ta bort den trasiga fjädern och lägg dit en ny. Lirka lite så att den nya fjädern hakar i spåren på snörtrissans insida. Skruva fast trissan – startapparaten fungerar igen. FOTO: Mats P Ostelius

LÄS MER: Del 4: Så skonar du kroppen – och motorsågenLÄS MER: Del 5: Såga säkert med rätt skydd – här är utrustningen du behöver

Till toppen