Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skogsskötsel 12 september 2018

Så felsöker du motorsågen – steg för steg

Krånglar motorsågen? Då är det dags att felsöka – här tittar vi närmare på de avgörande komponenterna för tvåtaktsmotorns funktion: bensin, luft och gnista.

 Dan Månsson vet hur man gör för att hitta felen på motorsågen.
Dan Månsson vet hur man gör för att hitta felen på motorsågen. FOTO: Mats P Ostelius/Mostphotos

Går motorsågen dåligt eller har den svårt att starta? Ha inte för bråttom till verkstan, mycket kan du åtgärda själv.

Här ger Dan Månsson, instruktör på Skogsstyrelsen, handfasta tips på hur man hittar de vanligaste felen och hur de åtgärdas.

LÄS MER: Svensk Skogsdata gör stockarna spårbara

Dan Månssons tipsar:

Ibland händer det att tändstiftet är för torrt för att fungera som det ska.

– Då kan man skruva ur stiftet och doppa det lite försiktigt i bensintanken, sedan brukar man få i gång sågen, säger Dan Månsson.

Har motorsågen stått länge utan att användas kan bensinen ha blivit för gammal, vilket ger startproblem.

– Det gäller vanlig bensin från macken. Använd modern, specialanpassad akrylatbensin i stället – den har längre lagringstid.

Vissa typer av vegetabilisk kedjeolja kan härskna, vilket gör att den klumpar sig och blir trögflytande.

– Vet man att motorsågen ska stå oanvänd en längre tid kan man köra igenom systemet med mineralolja eller vegetabilisk olja som inte härsknar. Annars riskerar man att behöva byta oljepump – helt i onödan.

 Kolla om tändstiftet ger gnista. Jorda tändstiftet med exempelvis cylinderns kylflänsar och dra i startsnöret. Kommer det ingen gnista får man sätta i ett nytt stift. Om det inte hjälper är det läge för ett verkstadsbesök.
Kolla om tändstiftet ger gnista. Jorda tändstiftet med exempelvis cylinderns kylflänsar och dra i startsnöret. Kommer det ingen gnista får man sätta i ett nytt stift. Om det inte hjälper är det läge för ett verkstadsbesök. FOTO: Mats P Ostelius

 Är motor sur? Det blir den om man chokar för länge när man startar sågen. Då kommer det in för mycket bensin i cylindern och på tändstiftet. Skruva ur och torka av tändstiftet som ska vara lagom fuktat med bensin.
Är motor sur? Det blir den om man chokar för länge när man startar sågen. Då kommer det in för mycket bensin i cylindern och på tändstiftet. Skruva ur och torka av tändstiftet som ska vara lagom fuktat med bensin. FOTO: Mats P Ostelius

 Om motorn är sur ska man också ventilera ut överflödig bensin ur cylindern. Det gör man genom att dra några gånger i startsnöret när tändstiftet är borttaget.
Om motorn är sur ska man också ventilera ut överflödig bensin ur cylindern. Det gör man genom att dra några gånger i startsnöret när tändstiftet är borttaget. FOTO: Mats P Ostelius

 Kolla att bränslefiltret ser fräscht ut, vilket det gör på bilden. Är det missfärgat och svartaktigt är det dags att byta.
Kolla att bränslefiltret ser fräscht ut, vilket det gör på bilden. Är det missfärgat och svartaktigt är det dags att byta. FOTO: Mats P Ostelius

LÄS MER: Del 1 – Skippa verkstan – så vårdar du motorsågen självDel 3: Säkert och billigt – byt motorsågens reservdelar självDel 4: Så skonar du kroppen – och motorsågenDel 5: Såga säkert med rätt skydd – här är utrustningen du behöver

Relaterade artiklar

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

[article_FBShare type=shares ]
[article_FBShare type=comments ]
Till toppen