Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 12 februari

Mark skadas av skotrar och fyrhjulingar

Var fjärde markägare upplever skador eller störningar från främmande terrängfordon, främst skotrar och fyrhjulingar. Det visar en ny undersökning, gjord av LRF.

 Var fjärde markägare drabbas av privatpersoners körning med terrängfordon.
Var fjärde markägare drabbas av privatpersoners körning med terrängfordon. FOTO: Rolf Segerstedt

Undersökningen bygger på enkätsvar från 6 242 markägare i hela Sverige.

– Enkäten bekräftar den bild vi har från våra medlemmar. Lantbrukare får sina vårbruk försenade och skogsägares trädplanteringar förstörs. Det handlar om miljonbelopp och hundratals arbetstimmar som körs sönder av ren okunskap, säger LRFs äganderättsexpert Ida Nyberg, i en skriftlig kommentar.

Gammal lag

Enligt LRF började den nuvarande terrängkörningslagen gälla 1975 samtidigt som antalet snöskotrar sedan dess har ökat från 10 000 till 300 000. Dessutom rullar i dag cirka 100 000 fyrhjulingar på vägar samt i skog och mark.

Båda fordonstyperna orsakar i dag stora problem för markägare, vilket nu alltså bekräftas av LRFs undersökning.

Enligt enkätsvaren har 1 576, eller 25 procent av de 6 242 som har svarat, uppgett att de har drabbats av skador eller störningar från terrängfordonen. Utöver snöskotrar och fyrhjulingar är det motocrosscyklar, som orsakar de kartlagda problemen.

Få polisanmälningar

Sex procent av de som svarat uppger att de har polisanmält händelsen, men uppger samtidigt att polisen inte prioriterar ärendena. LRF säger att man länge arbetat för en modernisering av terrängkörningslagen och att regeringen nu utreder frågan. Resultatet ska presenteras i höst. ……

– Skoter- och fyrhjulingar är en del av livet på landsbygden och skotern är viktig för turistnäringen. Men lagen måste vara tydligare med var man får köra och överträdelserna måste bli rejält kännbara. Vi vill att skoter ska köras på tillåtna leder och i utpekade friåkningsområden eller där markägaren uttryckligen har gett sin tillåtelse. Ska vi nå målen i den nationella livsmedelsstrategin och arbeta för en fossilfri framtid kan vi inte få våra skogar och åkermarker sönderkörda av nöjesåkare, säger Ida Nyberg.

Fakta undersökningen

• 6 242 svarade på enkäten. Var fjärde, 1 576, upplever störningar och skador.

• Fordon som skapar mest skada/störning: Fyrhjuling, 914, Snöskoter, 908, Motocross, 667, annat, 149.

• Här sker flest skador: Mindre vägar/stigar, 837, jordbruksmark, 813, skogsplanteringar, 739.

• Typ av skador: Trädplantor, 801 (sönderkörda/knäckta 693, frostskadade 108), is- och tjälbränna, 622, sönderkörda vägar, 659, nedskräpning, 497.

• Vilka orsakar skadorna/störningarna: Privata förare, 1 516, turister/turistföretagare 330 (turister 246, turistföretag 84), skogsbruk, 127.

• Har du polisanmält? Nej, 1 481, ja 103

• Så här många svarade i respektive län: Västra Götaland 1 010, Jönköping 419, Västerbottens 399, Skåne 384, Östergötland 367, Västernorrland 300, Dalarna 296, Jämtland 291, Uppsala 284, Värmland 279, Gävleborg 274, Kalmar 267, Kronoberg 251, Halland 245, Södermanland 205, Norrbotten 201, Örebro 195, Stockholm 173, Västmanland 160, Gotland 125, Blekinge 117.

Källa: LRF

LÄS MER: Länsstyrelsen hårdreglerar skoterkörning i Åre och Härjedalen

”Säg ifrån om du drabbas av skotermarodörer”

Relaterade artiklar

Läs mer om

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen