Vägar viktiga när timret ska ut ur brandskogen
Sveaskog arbetar för fullt med att köra ut timret från de brandhärjade skogarna i Hälsingland. Då spelar vägarna en viktig roll.
Arbetet med att få ut timmer ur de brandhärjade skogarna pågår och en viktig del är att säkra upp skogsbilvägarna så att transporterna ut ur området fungerar, skriver Sveaskog i ett pressmeddelande.
Vägar inventeras
Sommarens bränder slet på vägarna och vägstandarden i området måste säkerställas. Ett projekt pågår där Skogsstyrelsen inventerar skogsbilvägarnas standard, och där hjälper Sveaskog till.
Läs mer: Mellanskog börjar avverkningen av brandskadad skog
– Över 60 procent av de inventerade vägarna i Ljusdalsområdet håller enbart vid torr sommar eller frusen vinter, görs inget kommer lastbilarna få det svårt att klara leveranserna. Vi har maskiner ute som ska säkra bärigheten på vägarna genom att forma till och grusa upp vissa sträckor, säger Björn Gadestedt, vägmästare på Sveaskogs kontor i Ljusdal.
Innan snön kommer
Så mycket timmer som möjligt ur skogarna nordväst om Ljusdal ska bärgas innan snön kommer. Runt 80 träd i timmen kvistas och kapas, och skotas fram till skogsbilvägen i väntan på en timmerbil.
Läs mer: Stora risker med att såga brandskadat timmer
– Det är en kamp mot tiden. När snön faller kan värden för uppskattningsvis 25 miljoner kronor gå förlorade – bara på den här avverkningsplatsen, säger Kjell Gustavsson, produktionschef i Sveaskogs marknadsområde Syd.
Undantag för tall
Setra Groups sågverk i Färila har erbjudit sig att ta emot brandtimmer. I vanliga fall sågas bara gran, men nu ska även tall sågas. Preliminärt ska Setra Group producera 100 000 kubikmeter sågat virke till andra halvåret 2018.
Kommentarer
Genom att kommentera på Skogsbruk så godkänner du våra regler.