Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 19 november

Uppmärksammade sexistisk reklam och fick hotmejl

Ponsse är inte ensamma om att marknadsföra maskiner med flickor. Joachim Östergårds tog ställning mot Logsets reklam och blev trakasserad.

– Det här är något av det värsta jag varit med om.

FOTO: Privat

Maskintillverkaren Logsets marknadsföringsmaterial innefattar planscher med unga kvinnor i högklackat som balanserar uppe på maskinerna.

Byggföretagaren Joachim Östergårds såg reklamen och ville lyfta frågan. Han hoppades på en sund diskussion kring jämställdhet.

– Jag har nästan skrivkramp för allt skrivande i debatten på facebook, mejl och sms, säger han.

Hot och trakasserier

Responsen var inte i närheten av vad han väntat sig.

– Jag insåg ju att det skulle kunna bli diskussion, men inte att folk man känner helt öppet skulle be en att dra åt helvete och använda könsord.

– Jag har till och med fått hotmejl. Det här är något av det värsta jag varit med om.

Han har även uppmärksammat en marknadsföringsvideo, där företagets kvinnliga marknadschef tränar i en skogsmaskin-kran.

– Jag skrev till henne och frågade vad hon känner för att förlöjliga sig så. Hon svarade att maskinbyggarbranschen är lite gammaldags och att man måste se över de marknadsföringsmetoder som fungerat tidigare.

Logsets marknadschef Kia Lettelin svarar Land Lantbruk i mejl att de tar kritiken på allvar och kommer att överväga sitt material mer noggrant framöver.

Hon skriver att man har inkastarflickor på mässorna, men att Skogsnolia sagt till dem att avstå 2018. Hon skriver också att de endast fått kritik i Sverige.

När det gäller videon där Kia Lettelin själv tränar, skriver hon att hon är akrobatinstruktör, och därför tyckte att videon var ett roligt sätt att kombinera sina två uppdrag. På frågan om hur de ser på att personer som ifrågasatt marknadsföringen har hotats och trakasserats, skriver Kia Lettelin:

”Du nämner att personer som har ifrågasatt vår marknadsföring har hotats och trakasserats. Logset godkänner det inte”.

Jämställdhet självklart

Joachim Östergård tror att uppmärksamheten kring nakenkalendern påverkar även i Finland.

– För mig är jämställdhet fullständigt självklart. Jag och två tjejer startade företaget 2010, med en grundtanke om att vi skulle vara fler kvinnor än män. Det visade sig svårt att klara rekryteringsmässigt, men mitt mål är fortfarande att försöka ha så jämn fördelning som möjligt. Det blir helt enkelt bättre, en mer homogen grupp.

Många kommentarer på Joachim Östergårds inlägg om Logset-reklamen har handlat om manlighet, och avsaknaden därav, hos män som problematiserar sexistisk marknadsföring.

– Jag är lantbrukarson och uppväxt i traktorhytten, vilket kan ses som traditionellt manligt, men det har ju ingenting med saken att göra. Hela den här debatten har varit ett uppvaknande.

Viktigt att säga ifrån

Han berättar att det är nästan uteslutande är män, som förlöjligat och trakasserat efter inlägget. Men han ångrar inte att han tog ställning.

– Jag tycker att det är ett måste att vi i ledande ställning säger ifrån, och jag har fått mycket positiva reaktioner också, bland annat från politiker och andra företagare, säger Joachim Östergård.

Som Land Skogsbruk tidigare berättat har flera av de stora skogsbolagen gått ut enskilt och tagit avstånd från den här typen av marknadsföring.

LÄS MER: Skogsbranschen enad mot sexistisk reklamLÄS MER: Nakenbilderna togs på Ponsses fabrikLÄS MER: ”Jag blev inte särskilt sugen på att köpa maskin”

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Skogsbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen