Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 24 januari 2010

Trasiga ventiler blev dyr affär för Jonas

Hur länge finns det reservdelar till maskinen? Tio år, fick Jonas Andersson höra när han ville beställa ventiler till sin nio år gamla kran. Men hans delar hade redan slutat tillverkas.

Ventilpaketet gick inte att laga, så Jonas Andersson fick köpa ett nytt för 23000 kronor. FOTO: PIERRE KJELLIN
Ventilpaketet gick inte att laga, så Jonas Andersson fick köpa ett nytt för 23000 kronor. FOTO: PIERRE KJELLIN

Flera återförsäljare som Skogsland pratat med nämner tio år som någon sorts praxis – om än inte huggen i sten – för hur länge man bör erbjuda reservdelar till en maskin.

– Det är vad jag också har hört. Men min Valtra är ju inte ens nio år gammal, säger skogsägaren Jonas Andersson utanför Gamleby.

Han köpte sin nya Valtra-traktor utrustad med en Moheda-kran 2001. För en tid sedan började ventilerna för styrningen av utskjutet och gripen läcka olja.

Jonas har själv bytt ventilpackningarna flera gånger, men utan resultat. I somras vände han sig till återförsäljaren för att beställa nya. Då fick han rådet att byta hela ventilpaketet, som är av fabrikatet Parker (HV07).

Leverantören hade nämligen slutat tillverka de ventiler Jonas ville beställa.
– Vi har egentligen ingen gräns för hur länge det finns reservdelar i lager. Det beror lite på vad det är för delar och man lär sig ganska bra med tiden vilka delar som går mest så vi har vissa delar i lager till betydligt äldre kranar än 10 år. Vi försöker givetvis också att få fram delar så snabbt det går om de inte finns i lager, förklarar Peter Freudenthal, ansvarig för reservdelsförsäljningen på FTG Cranes.

Ventilpaketet kostade Jonas totalt 23000 kronor, och han känner till fler Valtraägare som råkat ut för precis samma problem som han.
– Det blev ett kännbart avbräck för mig. Jag var tvungen att leja bort flera jobb som jag annars skulle ha gjort med traktorn.

Peter Freudenthal utlovar både bättre tillgång på reservdelar och snabbare leveranser framöver. Från och med mars i år har Lantmännens Maskins reservdelslager i Malmö successivt ökats på med 300 olika delar till FTGs maskiner.

Relaterade artiklar

Till toppen