Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 14 november 2018

Testflygning med svenskt biobränsle

Redan om ett par år kan det bli verklighet med flygjetbränsle baserat på svenska skogsrester och att testflyga bränslet med kommersiellt flyg i Sverige. Luleå tekniska universitet har fått pengar till en förberedande studie.

 Forskare vid Luleå tekniska universitet hoppas att det inom ett par år ska bli verklighet med flygjetbränsle baserat på svenska skogsrester och att bränslet ska testas med kommersiellt flyg i Sverige.
Forskare vid Luleå tekniska universitet hoppas att det inom ett par år ska bli verklighet med flygjetbränsle baserat på svenska skogsrester och att bränslet ska testas med kommersiellt flyg i Sverige. FOTO: iStock

Det är Energimyndigheten som har beviljat Luleå tekniska universitet finansiering för en förberedande studie som inom ett par år kan leda till produktion och test av flygjetbränsle baserat på svenska skogsrester samt testflygning med bränslet i kommersiellt flyg i Sverige.

– Huvudmålet med hela projektet är att tillhandahålla en teknisk och ekonomisk validering av konceptet; att flyga kommersiellt på svensktillverkat biojetbränsle, baserat på svenska skogsrester, säger Fredrik Granberg, projektledare och forskare inom energiteknik vid Luleå tekniska universitet, i ett pressmeddelande

Utvärdera teknik

Energimyndigheten bedömer studien som viktig för att utvärdera och analysera förutsättningarna och potentialen för flygbränsleproduktion via förgasning följt av Fischer Tropsch (FT)-syntes. Luleåforskarna anser att förgasning av skogsbaserade råvaror följt av FT-tekniken och upparbetning till produkter är den mest relevanta och lovande i svenskt perspektiv när det gäller teknikmognad, råvarutillgång, hållbarhet och kostnad. Verkningsgraden till gröna produkter från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent med FT-tekniken.

– Vi anser att konceptet ger den kortaste och mest hållbara startsträckan för att kunna producera stora volymer bioflygbränsle för kommersiellt flyg i Sverige, säger Fredrik Granberg.

Hela värdekedjan

Projektets aktörer spänner över hela värdekedjan, med flygbolagen SAS och BRA, holländska SkyNRG, forskningsinstitutet RISE, tyska Ineratec och Schmidtsche Schack, Smurfit Kappa Piteå, Sveaskog, Fly Green Fund, och Svebio, samt med stöd av Swedavia, ägare av flygplatser i Sverige och KLM. Energimyndigheten menar att projektet har potential att bidra till utveckling och ökad användning av hållbara biobränslen för flyg i Sverige.

– Resultatet av studien ska klargöra förutsättningarna för en demonstration av hela värdekedjan från skogsbaserat råmaterial till flygjetbränsle, och kan ses som ett förkommersiellt steg till faktisk användning av biojetbränslet inom kommersiellt flyg i Sverige. Vi vill visa att det här funkar i praktiken, och inte bara på pappret, säger Fredrik Granberg.

Komersiell anläggning

Förstudien ska underlätta och riskminimera en första kommersiell anläggning för tillverkning av flygbiobränsle baserat på skogsrester i Sverige. Det innebär bland annat teknisk utredning av tillverkningsteknik för ett möjligt demonstrationsprojekt vid LTU Green Fuels, bränslecertifiering, utredning av distributionskedjan av biojetbränslet för att effektivt levereras till de svenska flygplatserna, planering av fälttester i flygplan samt att undersöka hur en affärsplan skulle se ut för att kunna stödja en kommersialisering av tillverkningstekniken.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Skogsbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen