Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 24 november 2015

Sveaskog testar amerikansk kombimaskin

Amerikanaren Timberpro 840 Combo är det senaste tillskottet i svenska skogsbruket. Det är Sveaskog som vill testa om den drygt 50 ton tunga nyheten har en framtid i slutavverkningar.

Under drygt en månad har Sveaskog testat kombimaskinen TimberPro 840 C i skogarna vid Horndal i Dalarna. Erfarenheterna är så här långt positiva vilket företaget presenterar vid en demonstration utanför Horndal i dag.

– Allt fler mindre slutavverkningar gör det mer intressant med kombimaskiner, alltså att samma maskin både skördar och kör ut virket till bilväg. Det var mot den bakgrunden som vi blev intresserade av TimberPro, berättar Lennart Hult, teknikspecialist och ansvarig maskininköpare på Sveaskog.

Tanken var att göra basmaskinen, som levereras av tillverkaren TimberPro i Shawano, Wisconsin, i USA, till en drivare, som alltså fäller och direktlastar. Hittills har man emellertid valt att utveckla den som en kombimaskin där man byter skördaraggregat och grip på kranen, vilket ska ta mindre än tio minuter.

– Vi vinner i effektivitet. Kör man den som drivare måste man byta aggregat flera gånger per dag. Nu kan vi köra den som skördare i ett par dagar och sedan byta och skota ut virket. Men det är enkelt att göra den till drivare om vi vill senare, säger Lennart Hult.

Basmaskinen har åtta hjul och liknar en grävmaskin till utseendet, med hytt, motorutrymme och kran på samma svängkrans. Kranen har tio meters räckvidd och är mycket kraftig men tillräckligt smidig för både skörd och lastning. Under huven på Sveaskogs maskin sitter en ny Volvo-diesel som klarar de senaste miljökraven.

– Det känns bra att samarbeta med Volvo i projektet. Motorn är en sak vi ändrat i basmaskinen, vi har också ”svenska” minispakar och samarbetar med LogMax när det gäller styrsystem och skördaraggregat.

Enligt Lennart Hult är annars det nyutvecklade flexibla lastutrymmet den stora förändringen. Stor boggi och en lastarea på 9 kvadratmeter ger en lastförmågan på närmare 25 ton. Det skapar en helt ny viktklass men den ska inte ge mer markskador.

– Den stora styrkan med den här maskinen är just balansen i marktryck mellan maskin och lastutrymme, fullastad ligger här 40 procent vikt fram och 60 procent bak. I en vanlig skotare är det ofta 75 procent bak, det är en himla skillnad. Balansen gör att vi inte ser stora problem med markskador, säger Lennart Hult.

Han säger att arbetsmiljön i den stora hytten kan utvecklas mer men att den upplevs som okej. Prismässigt är maskinen konkurrenskraftig även om dollarkursen just nu gjort den dyrare.

– Vi kommer att låta maskinen jobba vidare för att se om den kan utmana dagens vanliga tvåmaskinsystem. Både Skogforsk och vi själva kommer att göra uppföljningar. Det blir ju också intressant att se hur TimberPro står sig gentemot drivarkonceptet Komatsu X19, ett annat intressant teknikspår, säger Lennart Hult.

Relaterade artiklar

Till toppen