Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 12 december 2019

Staten ratar Stihl efter lättklädd kalender

Skogsstyrelsen slutar köpa in verktyg från motorsågstillverkaren Stihl i protest mot att företaget använder sig av lättklädda kvinnor i kalendrar som distribueras utomlands.

Men enligt en expert på offentlig upphandling strider beslutet mot upphandlingslagen.

 På bilden syns en motorsåg från Stihl i samband med en av Skogsstyrelsens utbildningar.
På bilden syns en motorsåg från Stihl i samband med en av Skogsstyrelsens utbildningar. FOTO: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

Skogsstyrelsens generaldirektör Herman Sundqvist säger till TT att myndigheten kontaktade Stihl tidigare i veckan för att informera om beslutet, som Dagens Nyheter var först att rapportera om.

– Så länge de marknadsför sig med halvnakna kvinnor på det sättet de gör, så köper vi inga fler motorsågar eller röjsågar av dem, säger Sundqvist.

– Det är kalendrar med halvnakna kvinnor i helt onormala situationer när det gäller användning av deras röjsågar och motorsågar. Det känns som en kalender från förra århundradet, och rätt långt tillbaka i förra århundradet.

”Kan inte ha olika värdegrunder”

Herman Sundqvist betonar att Stihl inte använder sig av kalendrar med lättklädda kvinnor i Sverige, utan att de endast förekommer i andra länder som företaget är verksamt i. Sundqvist säger dock att han tycker att moderbolaget i Tyskland kan sätta press på dotterbolagen som är spridda i världen att inte ge ut liknande kalendrar.

– Marknadsföringen sker inte i Sverige utan i andra länder, men företag kan inte ha olika värdegrunder i olika länder, säger han.

Stihls nordiska marknadschef Jari Heiskanen säger att kalendern med de lättklädda kvinnorna inte har funnits i Sverige på tolv år.

– Lättklädda kvinnor tillsammans med verktyg har ingenting att göra med marknadsföring i dag. Det är både förlegat och ger fel budskap för varumärket, säger han.

”Nästa års kalender blir sista”

Jari Heiskanen uppger att Stihls nordiska dotterbolag har påverkat moderbolaget i Tyskland att sluta ge ut kalendern från och med 2021.

– 2020-kalendern blir den sista, den producerades för ett år sedan och är tyvärr redan ute i distribution, säger han.

– Kalendern distribueras i hela världen, jag kan inte säga exakt vilka länder som använder den. Jag vet att andra europeiska länder har slutat sedan flera år tillbaka, och det har varit en dialog som vi har fört med moderbolaget och som till slut har tagit skruv.

Expert: Är inte möjligt

Andrea Sundstrand, docent i offentlig rätt vid Stockholms universitet och expert på offentlig upphandling, säger att statliga bolag och myndigheter inte kan utesluta en leverantör på etiska grunder.

– I lagen om offentlig upphandling finns det väldigt noggrant angivet på vilka grunder man kan utesluta en leverantör. Även om man kan tycka att det är oetiskt att visa en bild på halvnakna kvinnor i en katalog är det inte olagligt. Det finns ingen möjlighet att utesluta en leverantör på den grunden, säger Sundstrand.

Skogsstyrelsen håller inte med

Andrea Sundstrand säger att det finns en okunnighet om vad lagen, som trädde i kraft 1994, innebär.

– Vi har haft den här lagstiftningen i 25 år, och vi behöver alltid mer utbildning på området. Det kommer hela tiden nya inköpare och politiker som inte förstår reglerna.

Herman Sundqvist håller inte med om att beslutet strider mot lagen.

– Vi har stöd i de avtal vi har för det här beslutet, säger han.

Fakta: Stihl

Motorsågstillverkare med säte i Tyskland som grundades 1926.

Stihl-gruppen har dotterbolag i omkring 140 länder.

Har ett dotterbolag i Sverige sedan 1987. Huvudkontoret ligger i Stenkullen utanför Lerum.

LÄS MER: Skogsbranschen enad mot sexistisk reklam

Relaterade artiklar

Till toppen