Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 19 november

Skogsbranschen enad mot sexistisk reklam

Efter att ett flertal bolag gjort egna uttalanden kring reklam med lättklädda flickor, går nu branschen ihop och tar avstånd från all sexistisk marknadsföring.

"Uttryck av detta slag varken passar i vår bransch eller ens i vårt århundrade".

FOTO: Mostphotos

– Vi vill markera att hela branschen står bakom, säger Holmen skogs VD Sören Petersson till Land Lantbruk.

Under veckan har han träffat Ponsse och två andra maskintillverkare för att prata.

– Vi har sagt ifrån tydligt att det inte är okej att man marknadsför sig så här. Kalendern är bara ett symptom, det går mycket djupare än så och tyder på en felaktig värdegrund, säger Holmen skogs VD Sören Petersson.

Företagen har fått beskriva hur de ska jobba vidare och åtgärderna kommer att följas upp.

– Alla i branschen måste agera för att vi ska få en förändring. Skogen ska vara en inkluderande bransch.

Accepterar inte sådan kvinnosyn

I sitt gemensamma uttalande skriver skogsbolagen att det under hösten har förekommit exempel på att tillverkare av maskiner, utrustning och tillbehör för skogsbruk har använt lättklädda kvinnor i sin marknadsföring.

”Vi i svensk skogsnäring tar starkt avstånd från sådan marknadsföring och accepterar inte en sådan kvinnosyn. Vår bransch har idag övervägande manlig representation men vi arbetar för en modern och inkluderande bransch där vi kan dra nytta av en mångfald av bakgrund och erfarenheter där alla ska känna sig välkomna. Att framhäva kvinnor på det sätt som gjorts är oacceptabelt.”

Sören Petersson Holmen skog, Jonas Mårtensson SCA skog, Olof Hansson Södra skog och Pär Lärkeryd Norra Skogsägarna har skrivit under uttalandet, som avslutas:

”Vi reagerar tydligt och markerar för de leverantörer som inte förstår att beteenden och uttryck av detta slag varken passar i vår bransch eller ens i vårt århundrade.”

LÄS MER: Sa ifrån om sexistisk reklam och fick hotmejlLÄS MER: Nakenbilderna togs på Ponsses fabrikLÄS MER: ”Jag blev inte särskilt sugen på att köpa maskin”

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Skogsbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen