Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 21 augusti 2018

Skogsbrand sprider sig efter Gripenkrasch

UPPDATERING: Skogsbranden som startade sedan ett Gripenplan kraschat i ett skogsparti utanför Ronneby på tisdagen kunde efter vattenbombning släckas under eftermiddagen.

 Här rasar skogsbranden efter att Jas Gripen-planet kraschat.
Här rasar skogsbranden efter att Jas Gripen-planet kraschat.

– Jag kan konstatera att det brinner på nedslagsplatsen och att branden sprider sig. Vi har inte börjat släcka än i den svåra terrängen utan har begärt förstärkning av flygbombning med vatten, säger räddningstjänstens representant på presskonferensen.

Räddningstjänsten vädjar till allmänheten att hålla sig borta från haveriplatsen eftersom brandröken är ohälsosam.

Planet kolliderade med en fågel under en övningsflygning klockan 09.45 omkring åtta kilometer norr om F 17 utanför Ronneby. Piloten sköt ut sig ur flygplanet, och omkring 10–15 minuter senare var en räddningshelikopter på plats, enligt Försvarsmakten.

– Piloten stötte på en grupp större fåglar och upplever att planet inte går att manövrera. Han försöker landa men det går inte och han skjuter ut sig, säger flottiljchefen Lars Bergström för TT.

Handlade om minuter

Flygtrafikledningen hade kontakt med piloten under hela förloppet, enligt Försvarsmakten.

– Vi såg hela förloppet från flygledartornet. Det handlade om några få minuter, säger han.

– Vi är väl övade och drillade för ett sådant här haveri. Men som person blir man berörd, det är ju en flottiljchefs mardröm.

Piloten är oskadd

Piloten är förd till sjukhus för kontroll.

– Han är oskadd och mår efter omständigheterna väl. Det är ändå en viss påfrestning när man skjuter ut sig som pilot, säger Försvarsmaktens presschef Philip Simon.

Piloter är instruerade att vid olyckor försöka styra bort från tätbebyggda områden. Det är oklart från vilken höjd piloten sköt ut sig, men den bedöms som ”ganska låg”. Han var på ungefär 1 000 meters höjd när planet destabiliserades av en fågelkollision. Enligt Lars Bergström kommer piloten att kunna återgå i tjänst igen ganska omgående.

”Bastant knall”

Åke Harrysson bor i närheten av nedslagsplatsen norr om Möljeryd.

– Jag stod ute och snickrade, då hörde jag en dov men ändå bastant knall. Då gick jag ut på gården och tittade. Då såg jag och hörde helikoptern. Den hörde jag nästan direkt efter smällen, den var där inom någon minut, säger han.

TT: Såg du något av kraschen?

– Nej det kunde jag inte, det var träd emellan. Men jag hörde ju helikoptern köra runt, runt och sedan såg jag även rök och då tänkte jag att de släckte en brand, säger Åke Harrysson.

TT: Hur långt ifrån dig slog planet ner?

– Det är svårt att säga men det kan vara mellan 500 och 600 meter, säger Åke Harrysson.

I skogsområde

Kraschen inträffade i ett skogsområde och inte på själva flygplatsen. F 17 kommer tillsammans med polisen att spärra av området och se till att olycksplatsen bevakas.

– Vad vi vet nu är ingen tredje part påverkad av kraschen, säger Philip Simon.

Ett vittne såg först ett lågt flygande plan, därefter en rökpelare, uppger SOS Alarm för TT.

– Det har ingen påverkan på det civila flyget alls, säger Åsa Öhman, pressansvarig på Swedavia, som driver många flygplatser.

 En polisman med en gasmask vid avspärrningarna vid Möljneryd utanför Ronneby, där ett Jas Gripen-flygplan kraschade under förmiddagen.
En polisman med en gasmask vid avspärrningarna vid Möljneryd utanför Ronneby, där ett Jas Gripen-flygplan kraschade under förmiddagen. FOTO: Jörgen Ragnarsson/TT

”Kom in, susande lågt”

Tillverkaren Saab har ännu inte velat kommentera om huruvida företaget kommer att vidta några åtgärder i samband med olyckan.

– Det är för tidigt att säga. Vi får återkomma kring sådana saker, säger Petter Larsson, pressekreterare på Saab.

Adam Jansson i Karlskrona var på flygplatsen i Ronneby för att hämta en person ungefär 20 minuter före kraschen, berättar han för SVT Nyheter Blekinge.

– Jag såg att de höll på att öva överflygningar med Gripenplanen. De gjorde många upprepade överflygningar och jag filmade när de kom in, susande lågt. De gör det ibland för att öva inflygningar och så viker de av alldeles innan de landar, och så sticker de iväg igen och cirklar, säger han till TT.

Först när han kom hem till Karlskrona läste han att ett plan kraschat alldeles efter det att han lämnat platsen.

– Jag är glad över att det gick bra för piloten i alla fall.

Avvaktar utredning

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser att olycksförloppet ändå visar att säkerhetsarbetet fungerar.

– Självklart går tankarna till piloten. Enligt den information jag har fått har piloten agerat precis som man ska göra i en sådan här situation och att han sedan hämtades upp relativt snabbt i en räddningshelikopter. Det här visar att flygräddningskedjan fungerar, säger Peter Hultqvist (S), till TT.

– Sedan avvaktar jag vad haverikommissionen och deras haveriutredning kommer fram till vad gäller orsak och verkan i den här olyckan.

TT: Har du några spontana tankar kring hur det här påverkar Sveriges möjligheter att göra affärer med Jas-systemet?

– Nej, jag spekulerar inte om något sådant. Jag konstaterar bara att det från tid till annan kan inträffa situationer där alla flygplanstyper på något sätt drabbas av olyckor, det är inget unikt för Jas-systemet, säger Peter Hultqvist.

LÄS MER: Över 6 000 frivilliga vid skogsbränderna

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Skogsbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen