Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 12 maj 2015

Premiär för Alphavagnen på Skogselmia

Det har varit smygvisning för Alphavagnen i skogarna utanför Aneby i Småland. En helt ny skogsvagn, utvecklad och tillverkad av Anders Skördare och anpassad till Valtratraktorer.

Enligt Hans-Erik Svensson, på företaget Anders Skördare, är Alphavagnen flexibel och tillsammans med Valtratraktorn blir den en skotare.
Bild 1/5Enligt Hans-Erik Svensson, på företaget Anders Skördare, är Alphavagnen flexibel och tillsammans med Valtratraktorn blir den en skotare. FOTO: Marie Henningsson
Ekipagets bredd är 258 centimeter eller 278 centimeter, beroende på val av hjul.
Bild 2/5Ekipagets bredd är 258 centimeter eller 278 centimeter, beroende på val av hjul. FOTO: Marie Henningsson
Den nya Alphavagnen följer i samma spår som traktorn.
Bild 3/5Den nya Alphavagnen följer i samma spår som traktorn. FOTO: Marie Henningsson
En helt ny skogsvagn, anpassad till Valtratraktorer, visas på Skogselmia i juni.
Bild 4/5En helt ny skogsvagn, anpassad till Valtratraktorer, visas på Skogselmia i juni. FOTO: Marie Henningsson
Bild 5/5 FOTO: Marie Henningsson

– Vi har lyssnat på våra kunder. Den här skogsutrustade vagnen blir tillsammans med Valtra traktorn en fullblodig skotare, men mer flexibel. En halvtimme bort är traktorn en lantbrukstraktor, säger Hans-Erik Svensson, från företaget Anders Skördare.

Anders Skördare är ett företag i Valdemarsvik som specialiserat sig på att skogsutrusta Valtratraktorer. Alphavagnen är den första helt egna produkten.

– Vi började tillverka den för ett halvår sedan. Nu har vi beställningar på tre vagnar och på Skogselmia kommer den att premiärvisas, säger Hans-Erik Svensson.

Sköts via hydraulsystem

Vagnens kran, broms, midjelås och midjestyrning sköts via traktorns interna hydraulsystem som består av en fronttank med hydraulpump som levererar upp till 220 liter per minut vid 260 bar. Midjan på vagnen kan låsas.

– När föraren lastat klart och vänder stolen framåt igen för att köra ut ur skogen behöver han eller hon aldrig titta bakåt. Vagnen följer i samma spår som traktorn, säger Hans-Erik Svensson.

Vagnen har såväl uphillstyrning som downhillstyrning vilket ger en följsam körning.

– Styrningen utgår alltid ifrån traktorns verkliga hastighet. Slitaget blir mindre på traktor och vagn eftersom man slipper ryck och slit i uppförsbackar och får bättre styrning i nerförsbackar, säger Hans-Erik Svensson.

Vagnen har även kraftstyrning, ett system som utvecklats för enklare instyrning på stickvägar och för att minska markskador.

Minskar hastigheten

– Detta system minskar hastigheten på vagnens hjul åt det håll som vagnen ska gå och ökar hastigheten på motsvarande sida, säger Hans-Erik Svensson.

Maxlasten på vagnen är 16 ton. Tjänstevikten på traktor och vagn är 12,8 ton vilket innebär att det blir ett relativt lätt ekipage.

– En körning med massaved lastar vi ungefär 13 ton, säger Hans-Erik Svensson.

Ekipagets bredd är 258 centimeter med 600-hjul och med 700-hjul så är vagnens bredd 278 centimeter. Vagnen är också utrustad med grindförskjutning som sköts helt hydrauliskt med ett totalt rörelsemönster om 50 centimeter. Det gör att man kan lasta kortvirke på 250 centimeter på ett bra sätt.

Fakta: Alphavagnen

  • Kran: Cranab EC8 DT 9,2 meters räckvidd.
  • Grip: HSP 025.
  • Ventilstyrning: Styrning av både kran, drift, midjelås, midjestyrning och bromsar sköts via ett IQAN MD4 system där en 7 tums pekskärm sköter allt.
  • Bromsar: Två helt skilda bromssystem som har varsitt bromsok per hjul. Det ena systemet fungerar som vanlig färdbroms och påverkas via fotbromsen. Det andra systemet påverkas via stillestånd. Om gaspedalen släpps helt står traktorn stilla.
  • Last: Grindarean i vagnen är 3,4 kvadratmeter. Lastvikt 16 ton.

Relaterade artiklar

Till toppen