Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 5 mars

Ponsses vd om lärdomarna efter nakenkalendern: ”Det här har gjort oss till ett vuxet företag”

Några månader efter den uppmärksammade nakenkalendern har Ponsse laddat om. Med ny likabehandlingsutbildning och tydliga mål berättar VD Juho Nummela om förändringen.

– Det blev en ögonöppnare som har utvecklat oss till ett vuxet företag.

 Sören Petersson, affärsområdeschef för Holmen skog.
Sören Petersson, affärsområdeschef för Holmen skog. FOTO: Leif Wikberg/Holmen skog

I höstas skrev Land Skogsbruk om att skogsmaskinföretaget Ponsses tyska återförsäljare marknadsförde maskinerna med en årlig nakenkalender.

Holmen: ”Viktigt med plan för fortsatta arbetet”

Reaktionerna från branschen var tydliga, flera samarbetspartners gick ut och tog avstånd samt krävde förändring för fortsatta affärer. Holmen var ett av de bolag som satte ned foten och tog tag i frågan brett med sina maskintillverkare.

– Vi hade träffar med företagets ledning för att se hur de tänkte gå vidare. Att ta bort kalendern är ju enkelt, men vi ville säkerställa att man arbetade vidare med grundfrågan. 2020 har vi följt upp och fått återkoppling och det har sett bra ut, säger Sören Petersson, affärsområdeschef för Holmen skog.

– Viktigast var att vi ser att det finns en plan för det fortsatta arbetet.

”Chockade över starka reaktionerna”

Hos Ponsse ledde kalenderhistorien till stora förändringar.

– Först blev vi chockade över att det blev så starka reaktioner. Vi hade många möten och diskussioner kring varför kalendern blev så viktig och insåg att det här kunde påverka oss på ett bra sätt. Vi har en väldigt stark organisation och en stark kultur i företaget. Hittills har 87 procent av våra anställda genomgått en ny utbildning i likabehandling och hur vi arbetar med varandra, säger Ponsses VD, Juho Nummela.

Cheferna i företagets fabrik har fått utbildning och sedan ansvarat för att utbilda sin personal.

– Vi agerade snabbt och alla våra chefer är väldigt engagerade. Det är ganska fantastiskt vilka bra samtal det här ledde till. Vi hade inte kunnat ha de diskussionerna om det här inte hade hänt.

Ponsse: ”Utvecklat oss till ett vuxet företag”

Tonen är helt annan än för några månader sedan. Förutom att utbilda personalen, har man startat processen med att utbilda sina återförsäljare och även gått igenom tydliga förutsättningar med samarbetspartners inom marknadsföring.

– Vi fortsätter arbetet och kommer att ha en ny kurs om två månader. Det här har utvecklat oss till ett vuxet företag och ägarna har verkligen stöttat oss i det här arbetet, säger Juho Nummela.

 Juho Nummela är stolt över företagets utveckling efter nakenkalendern.
Juho Nummela är stolt över företagets utveckling efter nakenkalendern. FOTO: Ponsse

Ponsse hade redan innan tydliga policyer för likabehandling och gällande sexism, men de var inte i fokus praktiskt på det sätt som de är nu.

– Nu arbetar vi på ett annat sätt med de här frågorna och vi hoppas att det arbetet ska göra gott för skogsbranschen. Förut pratade man ofta om att det var olika kulturer på olika ställen, men nu har vi en tydlig riktning. Vi kan inte förändra världen, men vi kan arbeta för att påverka de omkring oss som vi jobbar med.

”Simmar alla i samma damm”

Även hos svenska bolag har kalenderhistorien gett ringar på vattnet.

Sveaskog var redan tidigare ute med en likabehandlingsutbildning som gjordes tillgänglig för företagets entreprenörer, med grund i den egna internutbildningen.

Hos Holmen arbetar man tillsammans med branschorganisationerna för att få till en utbildning för de mindre entreprenörerna.

– Vi ville få igång en process som påverkar de små entreprenörerna och alla runt omkring. Det känns som att skogsentreprenörerna är på frågan, men det är inte lika lätt för de mindre företagarna att agera. Vi simmar alla i samma damm, och då är det viktigt att inte någon smutsar ned vattnet. Om någon hanterar de här frågorna dåligt, är det ett problem för alla, säger Sören Petersson.

LÄS MER: Återförsäljare gjorde nakenkalender i Ponsses namnLÄS MER: Nakenbilderna togs på Ponsses fabrikLÄS MER: Skogsbranschen enad mot sexistisk marknadsföring

Relaterade artiklar

Till toppen