Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 15 januari 2018

Osäkert intresse för 74-tonnare

Det blir sannolikt inte så många tunga timmerfordon som kommer att tas i trafik, som man från början räknat med i analyser. Den slutsatsen drar Skogforsk när man sammanfattar sitt projekt där man tittat på tyngre och längre fordon för skogsbrukets transporter.

FOTO: ROLF SEGERSTEDT

Skogforsk har under 2014-2016 analyserat effekterna av att använda tyngre och/eller längre lastbilar, så kallade HCT-fordon för transport och sågverksflis. Projektet hette En Trave Till och nu är slutrapporten klar.

Mindre slitage

HCT-fordonen (High Capacity Transport) bedöms vara lika trafiksäkra som konventionella fordon och de sliter mindre på vägarna eftersom att fordonen har fler axlar.

Men ett problem är att en del broar, både i det allmänna och enskilda vägnätet, inte klarar HCT-fordonens bruttovikt.

Under tiden som projektet pågått har det också kommit olika myndighetsförslag om det så kallade BK4-vägnätet, där en form av HCT-fordon, nämligen tyngre fordon med bruttovikt upp till 74 ton, skulle kunna framföras. Fortfarande är inte BK4-vägnätet färdigt, men klart är att vissa viktiga transportflöden och vägar inte kommer att ingå.

Troligen få fordon

Det begränsar hur många skogliga HCT-fordon som kommer att tas i bruk på svenska vägar. I analyserna kring BK4-vägnätet har det som mest räknats med 42 HCT-fordon, men Skogforsk tror inte att det ens blir så många.

”Skogforsks bedömning är att det i verkligheten skulle bli ännu färre, eftersom det kan vara svårt att räkna hem en investering i de dyrare HCT-fordonen i en blandad fordonsflotta där bara en del av vägarna är tillgängliga för de tyngre fordonen”, skriver Skogforsk i en sammanfattande artikel av En Trave Tills slutrapport.

LÄS MER: Vägnätet ska stärkas för 74 ton

Fakta

Projektet En Trave Till finansierades av sju skogsföretag, Skogsindustrierna och Skogforsk. Vissa delprojekt finansierades av Energimyndigheten, Vinnova och FFI (Fordonsteknisk forskning och innovation).

HCT står för High Capacity Transport.

74-tonnare är ett lastfordon som väger mer än konventionella fordon, men längden är den samma. På så kallade BK4-vägar är det tänkt att 74-tonsfordon ska kunna köra.

Relaterade artiklar

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen