Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 9 augusti

Ny skotare: John Deere 1010G på turné

John Deeres nya 11-tons skotare 1010G är på turné runt om i Sverige. Det är en flexibel skotare i mellanstorlek som passar både för slutavverkning och gallringskogar. 

 Här visas John Deeres nya skotare 1010G upp i gallringsskogen utanför Reftele i Småland.
Här visas John Deeres nya skotare 1010G upp i gallringsskogen utanför Reftele i Småland. FOTO: Härje Rolfsson

Skotarföraren Simon Brorsson och John Deeres Patrik Vidigsson kör genom den täta gallringsskogen utanför Reftele i Småland. De testkör den nya skotaren 1010G, som både har snurrande hytt och John Deeres nya kranspetsstyrning, och lastar gallringstammar längs en smal slinga. Anders Svensson från skogsentreprenörsföretaget Hallforsen Skog och Maskin står bredvid och tittar på.

– Patrik berättade att den skulle visas i våra trakter och vi är lite nyfikna på hur John Deere fungerar. Framför allt den nya kranspetsstyrningen, säger Anders Svensson.

 Anders Svensson från skogsentreprenörsföretaget Hallforsen Skog och Maskin.
Anders Svensson från skogsentreprenörsföretaget Hallforsen Skog och Maskin. FOTO: Härje Rolfsson

Hans företag ligger utanför Hestra i Småland och gallringsarbete är den största delen i verksamheten. Nu funderar han på att byta ut en av maskinerna, en Ponsse Wicent, som Simon Brorsson kör, till en ny. Men vad det ska bli har han inte bestämt ännu.  

Förnyar skogsmaskinparken

John Deere håller på att förnya delar av sin skogsmaskinpark och har bland annat tagit fram den nya skotaren 1010G. Den ersätter de tidigare E-generationen. 910G och 1010G är systermaskiner och har utformats för att kunna utrustas med många alternativ. De finns i en mängd olika längder, olika kranar, olika hjulalternativ och 1010G kan också fås med långboggi. 

– Det finns mer möjligheter att utrusta maskinen så att den passar för vad den ska användas till. Med långboggin sitter hjulen 40 centimeter längre isär. Då får man en rejält mycket större bäryta. Det kan vara bra på blöta marker. 

 Simon Brorsson från skogsentreprenörsföretaget Hallforsen Skog och Maskin testar John Deeres nya Skotare 1010G.
Simon Brorsson från skogsentreprenörsföretaget Hallforsen Skog och Maskin testar John Deeres nya Skotare 1010G. FOTO: Härje Rolfsson

Ska klara krav på föroreningar

Det sitter också en ny motor under huven. Den klarar de nya steg 5-kraven på dieselmotorer, som kan komma under 2019. De kraven handlar bland annat om hur mycket föroreningar en motor får släppa ut. 

Skotarföraren Simon Brorsson är nöjd med testet, även om det tar lite tid att lära sig en ny maskin.  

– Jag har inte kört en skotare med snurrhytt och kranspetsstyrning förut. Det kändes jättebra och man tittar alltid åt det håll som man arbetar. Den nivellerar också och det gör att man sitter rakt även när det lutar. 

 Patrik Vidigsson, säljare på John Deere.
Patrik Vidigsson, säljare på John Deere. FOTO: Härje Rolfsson

Läs också: Flera vinster med fjärrstyrda skotareLäs också: Massor av maskiner på Skogselmia

Fakta: John Deere 1010G

Lastkapacitet 11 ton

John Deeres FT4-motor 4045

Effekt: 131 kW (176hk) vid 1 900 varv/minut

Vridmoment: 730 Nm vid 1 400 till 1 600 varv/minut

Bränsletank: 150 liter

Markfrigång framaxel: 610 eller 640 millimeter

Sex eller åtta hjul

Listpriset ligger kring 3 000 000 kronor 

Fakta: Vikter John Deere 1010G

Vikt med roterande och nivellerande hytt med 6 eller 8 hjul.

• 6W, 24.5-hjul: 14 950 kg

• 6W, 26.5-hjul: 16 050 kg

• 8W, 24.5-hjul: 16 600 kg

• 8W, 26.5-hjul: 17 600 kg

Relaterade artiklar

Till toppen