Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 2 februari 2018

Mörkt år med många fyrhjulingsolyckor

Fjolåret blev ett mörkt när det gäller dödsolyckor på fyrhjulingar. Totalt sju dödsolyckor har registrerats av LRF och nästan alla beror på att fordonen vält.

 Teknikforskarna, med experten Tomas Nordfjell på SLU i spetsen, har utvecklat den här enkla skyddsbågen som skulle kunna förhindra att fyrhjulingar välter upp och ner, vilket är den vanligaste dödsorsaken när det gäller fyrhjulingsolyckor.
Teknikforskarna, med experten Tomas Nordfjell på SLU i spetsen, har utvecklat den här enkla skyddsbågen som skulle kunna förhindra att fyrhjulingar välter upp och ner, vilket är den vanligaste dödsorsaken när det gäller fyrhjulingsolyckor. FOTO: SLU

Vid åtminstone fem av de sju dödsolyckorna hamnade föraren under fyrhjulingen och klämdes fast av fordonet. I ett av fallen blev det så olyckligt att förarens huvud pressades ner under vatten. Trots att vältproblemet är fortsatt stort säljs det nästan inga störtbågar.

– Vi har forskat kring det här problemet, men det händer ingenting på marknaden och lagstiftarna verkar inte heller intresserade. Trots den tydliga dödsfallsstatistiken finns det fortfarande tillverkare som aktivt motarbetar störtbågar som skulle kunna rädda liv. De menar att det finns andra risker och problem med störtbågar och att köparna ser dem som en extra kostnad, säger Thomas Nordfjell, teknikprofessor på SLU i Umeå.

Stryper gaspådrag

Han säger att SLU fortsätter att forska kring problematiken och samarbetar med andra forskare i bland annat Australien där fyrhjulingsdöden satt fart på utvecklingen av säkrare maskiner.

– Flera tillverkare jobbar med en typ av teknik med kännare som stryper gasprådrag i lägen när det finns risk för att maskinen ska tippa. Det är ett bra komplement, men löser inte problemet när maskinen ändå välter, då är en enkel skyddsbåge det som krävs. Vi har tagit fram en båge som är fri för tillverkarna men ingen har nappat så här långt, säger Tomas Nordfjell.

FOTO: Marie Henningsson

Uppgifterna om fjolårets sju olyckor finns i en sammanställning som LRF gör varje år. Statistiken bygger man på uppgifter från tidningar om bland annat dödsolyckor med fyrhjulingar. Under 2016 registrerades tre dödsfall kopplade till fyrhjulingsolyckor, under 2015 var det endast en olycka, men 2014 var det lika många som under fjolåret, sju dödsolyckor.

Två olyckor kopplade till gårdar

– Av fjolårets sju olyckor är det två som är kopplade till gårdar. I övrigt handlar det om olyckor kopplade till fritidsbetonade sysslor och då är förarna ibland alkoholpåverkade. Vi ser allvarligt på olycksläget men LRF har ingen policy med krav om vältskydd på fyrhjulingar, men om någon frågar mig så skulle jag absolut rekommendera en störtbåge, säger Anders Drottja, arbetsmiljöansvarig på LRF.

Han är medveten om den kritik mot störtbågar som finns från både fyrhjulingstillverkare och en del användare. Dessa menar att en sådan kan försvåra körningen, men även förvärra olyckor där föraren hindras att hoppa av. En båge väger också en del och förändrar tyngdpunkten och kan därför orsaka fler vältningar.

”Kan rädda liv”

– Trots problemen så rekommenderar jag störtbåge som jag bedömer kan rädda liv. Men det krävs mer, utbildning till exempel där ägarna lär sig fyrhjulingens svagheter och styrkor så att den kan utnyttjas säkert och till största nytta, säger Anders Drottja.

FAKTA: Fjolårets sju dödsolyckor:

# Fyrhjulingen välte och mannen, 80 år, hamnade under fordonet och omkom.

# En man, 70 år, omkom sedan han kört av vägen.

# Fyrhjulingen välte i en slänt och mannen, 55 år, fick skador så att han avled.

# Föraren, en 55-årig man, avled sedan han hamnat fastfastklämd under fyrhjulingen med huvudet under vatten.

# En kvinna i 20-årsåldern välte med en fyrhjuling och avled när hon kom till sjukhus.

# En man, 65 år, som med en fyrhjuling körde en båttrailer välte och hamnade i vattnet och avled.

# Polisen hittade mannen, 50 år, död under en fyrhjuling som vält och klämt fast honom.

Relaterade artiklar

Till toppen