Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 21 oktober

Lönsamt att köra med 74-tonnare

I somras öppnades möjligheten att köra lastbilar på 74 ton på delar av det svenska vägnätet. Eklunds Åkeri i Moskosel har satsat på tio stora lastbilar.

– Det är lönsamt med 74-tonnare, säger Anders Eklund, VD på Eklunds Åkeri.

 Lastbilar som kör med 74 tons lastvikt.
Lastbilar som kör med 74 tons lastvikt. FOTO: Pressfoto

Den 1 juli i år öppnades 1 180 mil, eller 12 procent, av det statliga vägnätet för den nya bärighetsklassen BK4. Till det har även Sveaskog öppnat för BK4 på 4300 mil av deras vägar.

Det har öppnat upp för att köra med lastbilar på upp till 74 ton, jämfört med den tidigare gränsen på 64 ton. Bärighetsklass BK4 gör det alltså möjligt att använda tyngre fordon på delar av vägnätet vilket effektiviserar godstransporterna.

– Här kör vi nu med fulla laster. I flera år har vi drivit projekt runt HTC-fordon vilket gjort att vi snabbt kommit igång med 74 tons lastbilar, säger Torsten Wiborgh, anläggningsingenjör och samordnare för vägmästarna i Sveaskog.

Minskar utsläppen

I Finland beslutade man redan 2013 att införa möjligheten att köra med tyngre fordon som har 76-tons bruttovikt, och enligt rapporter är deras erfarenheter mycket goda. Numera transporteras 60 procent av det finska timret på sådana fordon. Sveaskog hävdar att 74-tons bilar ökar nyttolasten med 25 procent och minskar utsläppen med 8 – 10 procent utan att axeltrycket ökar.

Investerat i fordon

Eklunds Åkeri är ett företag i norra Sverige som investerat stort i de nya fordonen. De har idag tio stycken 74-tons ekipage och fyra som tar 70-ton.

– Vi har förberett oss de senaste två åren på att det här beslutet skulle komma, berättar säger Anders Eklund VD på Eklunds Åkeri.

Under några år har Eklunds Åkeri kört med två 74-tonnare i ett pilotprojekt så han är redan övertygad om att det är lönsamt att köra med 74-tonnare. Både för ekonomin och miljön.

Bättre komfort

– Vi fraktar mer virke och massaved per arbetad timme och även om de drar lite mer bränsle per mil blir det en bra affär och totalt sett mindre utsläpp av CO2, säger Anders Eklund.

Dessutom menar Anders att 74-tonnarna har bättre komfort.

– I och med att det är fler axlar så blir det lägre last per axel trots den ökade totalvikten. Som förare känner du att hela ekipaget har en stabilare gång och att du har ett mäktigare ekipage, förklarar han.

Kör mest på 74-tons vägar

Idag finns fem geografiska områden på olika håll i landet öppna för 74-tons ekipage. Av dessa är Piteåklustret det största vilket har medfört att det är praktiskt och ekonomiskt möjligt för åkerier att investera i 74 tons fordon. De stora 74-tons bilarna har två extra axlar, en på bilen och en på släpet. Längden på ekipaget är dock densamma som på en 64-tonnare. Eklunds åkeri kör åt Sveaskog i ett område som träcker sig från Piteå och Älvsbyn i Norrbotten ner till Vindelälven i Västerbotten.

– Jag skulle tro att ungefär 75 – 80 procent av allt vi kör är på vägar för 74 ton, säger Anders Eklund.

Vill snabba på utvecklingen

Trafikverket har i dag en vision om att upplåta hela BK1-vägnätet för BK4 i framtiden. Men det kommer att krävas en hel del förstärkningsarbeten för att kunna upplåta en större del av vägnätet för BK4 då cirka tio procent av de statliga vägarna och cirka 850 broar behöver förstärkas för att klara belastningen.

– Vi har en önskan om att det ska gå snabbare med upplåtandet av ytterligare BK4 vägar än vad som är planlagt från Trafikverket. De har sagt att hela BK1 nätet ska vara BK4 under en 24 års period och det är för långsamt. Vi hoppas på att politiken ska satsa på Sveriges vägar och därmed även på miljön, säger Torsten Wiborgh.

FAKTAA: Bärighetsklasser

Bäringhetsklasser (BK) används för att gradera bärighet på broar och vägar i det allmänna vägnätet.

BK1

95 procent av det allmänna vägnätet, vägar och broar, har bärighetsklass 1. Max 64 tons bruttovikt tillåts.

BK2

Här gäller max 51,4 tons bruttovikt, men beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.

BK3

Här gäller max 37,5 tons bruttovikt, men beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.

BK4

På vägar med klassificeringen BK4 tillåts 74 tons bruttovikt.

Källa: Trafikverket

LÄS MER: Vägnätet ska stärkas för 74-tonnareKlartecken för 74 ton

Kommentarer

Genom att kommentera på Skogsbruk så godkänner du våra regler.

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen