Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 24 oktober 2019

Julgransköpet blir till en familjeutflykt

Snart drar säsongen för julgranar i gång. I år trendar den klassiska rödgranen, där själva köpet blir en upplevelse för hela familjen med glögg och varm korv.

 Säsongen för julganar närmar sig.
Säsongen för julganar närmar sig. FOTO: Marie Henningsson

Det är knappa två månader kvar till jul och det börjar dra ihop sig till högsäsong för julgransförsäljning. Magnus Jönsson, ordförande i Sydsveriges julgran- och pyntegröntodlarförening, tror att årets säsong blir bra.

– Det ser bra ut, granarna är fina. Det har varit ett bra år nederbördsmässigt, så julgranar finns det, säger han.

Ökat pyntintresse

Precis som i mycket annat går det trender i vad kunderna efterfrågar.

– En trend vi ser är att intresset ökar generellt för att dekorera och pynta, med olika TV-program som inspiration. Vid Alla helgona har det blivit en tradition att många kyrkor håller öppet, fler pyntar hemma och det har blivit ett uppsving för pyntegrönt vid den här tiden, säger han.

Bygger en känsla

En annan trend som kommer mer och mer är att odlare gör julgransköpet till en större sak än bara en transaktion.

– Man bygger upp en känsla kring det, grillar korv och serverar glögg. Man försöker inrikta sig på barnfamiljer, som en utflykt. Men det görs även vid försäljningen på torget, det ska också vara en upplevelse, säger Magnus Jönsson.

Konkurrerar med upplevelse

Svenska odlare har svårt att konkurrera enbart med priset mot importerade granar som säljs av stora varuhus, även om möbeljätten Ikea har beslutat att inte sälja julgranar vid sina varuhus i år.

– Det blir en stor aktör mindre och det kan inte vara annat än positivt. För att möta konkurrensen från varuhus och byggvaruhus som använder importerade julgranar som lockvara får vi konkurrera med själva upplevelsen av att köpa en närproducerad, svensk gran, säger han.

Rödgran går framåt

När det gäller vilken av de svenska julgranarna som kunden vill ha verkar den tjusiga kungsgranen få stå tillbaka lite i år.

– Det där går ju i vågor men nu verkar rödgran vara lite på frammarsch. En annan trend är att folk efterfrågar lite smalare och kortare granar eftersom man har lite ont om plats men ändå vill ha en gran, säger Magnus Jönsson.

Närodlat gäller

Miljömedvetenheten har också gjort att plastgranen har gått tillbaka och man ser att träden gör nytta genom att konsumera koldioxid.

När det gäller Krav-märkta granar så tror han att även om ekologiskt efterfrågas, så smäller närodlat högre.

– Det är framför allt närodlade granar, svenska julgranar, som säljer, säger Magnus Jönsson.

LÄS MER: Så skyddar du dig mot julgranstjuvarna

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Skogsbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen