Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 18 juni

Hotet mot Skogforsk i Sävar avvärjt

Trafikverket väljer en central dragning av Norrbotniabanans sträckning förbi Sävar utanför Umeå. Det gör att hotet mot Skogforsks verksamhet i Sävar är avvärjt.

 Skogforsks växthus i Sävar utanför Umeå.
Skogforsks växthus i Sävar utanför Umeå. FOTO: Skogforsk

I höstas föreslog Trafikverket en dragning av Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå som skulle gå rakt över Skogforsks byggnader utanför Umeå. Det här skulle enligt Skogsforsks VD Charlotte Bengtsson kunna få allvarliga konsekvenser för verksamheten och för hela skogsbruket.

Hittat lösning

Nu har Trafikverket presenterat sin fördjupade utredning för Norrbotniabanans sträckning förbi Sävar och av tre alternativ förordar myndigheten nu en dragning som inte påverkar Skogsforsk verksamhet.

– Att samtala och lyssna på de närboende, kommunen och lokalt näringsliv har varit viktigt inför valet av järnvägslinje. Vi har nu hittat en lösning som ger bra förutsättningar för både gods- och persontrafik samt gynnar den regionala utvecklingen, säger Marie Eriksson, projektledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

 Marie Eriksson, projektledare Trafikverket.
Marie Eriksson, projektledare Trafikverket. FOTO: Carina Forsén

Norra skogsägarna påverkas

Även Norra Skogsägarna har haft synpunkter på Norrbotniabanans sträckning förbi Sävar eftersom de har ett av sina stora sågverk precis utanför samhället.

– Norra Skogsägarna ges goda förutsättningar att flytta gods från väg till järnväg genom möjligheten att ansluta sig till Norrbotniabanan via kommunens planerade verksamhetsområde vid E4. Med linje centralt får vi inget intrång i vare sig Skogforsks eller Norra Skogsägarnas verksamhet, säger Marie Eriksson.

Både bra och dåligt

Men från Norra Skogsägarna menar man att Trafikverkets besked både är bra och oroande. De hoppas nu att Umeå kommun håller sitt löfte om ett nytt industriområde och spårdragning dit.

– För vår del har ett industrispår varit huvudfrågan och dagens beslut säkrade inte den möjligheten tyvärr. Vi är glada över att Skogforsks verksamhet nu är räddat och att framtidens skogsplantor kan fortsätta utvecklas. Men vårt erbjudande om att lägga upp gods på järnväg och på så sätt minska ner med 75 lastbilar per dag är ännu inte antaget, förklarar Mats Boström, vice vd Norra, i ett pressmeddelande.

Fakta: Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en ny 27 mil kustnära järnväg mellan Luleå och Umeå. Norrbotniabanan skapar genomgående pendlings- och regionaltågstrafik inom regionen, och den förbättrar för godstrafiken med effektivare och billigare transporter. I den nationella transportplanen för 2018–2029 anslog regeringen pengar till bygget av Norrbotniabanan, sträckan Umeå–Skellefteå.

Källa: Trafikverket

LÄS MER: Norrbotniabanan hotar Skogforsk

Relaterade artiklar

Till toppen