Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 14 november

Hjälpdrift kan ge tunga timmerbilar en knuff på vägen

De tunga 74-tons timmerbilarna kan ha svårt att starta i uppförsbacke eller vid dåligt väglag. Nu har Skogforsk testat distribuerad hjälpdrift på efterfordonet för att öka dragkraften.

 Pushfordonet med fyra travar samt extra hydrauldriven axel som starthjälp.
Pushfordonet med fyra travar samt extra hydrauldriven axel som starthjälp. FOTO: Skogforsk

Vid vissa förhållanden kan de tunga 74-tonnarna ha vissa svårigheter att komma igång precis i startögonblicket. Det beror helt enkelt på att de här lastbilarna kräver väldigt mycket dragkraft för att börja rulla.

När de väl kommit igång minskar dock dragkraftsbehovet.

Öka dragkraften

Nu har Skogforsk i projektet ”ETTpush” testat distribuerad hjälpdrift på efterfordonet för att öka dragkraften när det behövs.

Det är Rolf Björheden som tillsammans med forskarkollegor undersökt om det är möjligt att använda sig av en så kallad pushfunktion vid startögonblicket. En extra drivande axel bidrar med dragkraft och väggrepp vid start och i låga hastigheter.

– Det vi har testat är en ett hydrauliskt hjälpsystem, säger Rolf Björheden till Skogforsk tidning Vision. Med ett separat hydraulsystem får man tillgång till extra dragkraft vid hastigheter upp till cirka 30 km i timmen.

 Rolf Björheden, Skogforsk.
Rolf Björheden, Skogforsk. FOTO: Sven Tegelmo/Skogforsk

Bättre framkomlighet

Skogforsks test visade att push-funktionen ökade den tillgängliga dragkraften med 26 procent på slirigt underlag. Av resultaten framgår också att push-fordonet haft högre genomsnittlig lastvikt och lägre bränsleförbrukning per tonkilometer jämfört med referensfordonet, även om bränsleförbrukningen sannolikt mest har med de lägre travarna att göra.

Även framkomligheten på sliriga underlag var tydligt bättre. De nackdelar som noterats kan hänföras till några mindre lyckade konstruktionslösningar kopplade till hydrauldriften, vilka enkelt kan åtgärdas i händelse av fortsatt utveckling av detta koncept.

FAKTA: Så gjordes studien

I projektet ETT-push har två fordonståg för rundvirkestransporter studerats.

Det ena, push-fordonet, är specialbyggt för att lasta fyra travar samt försett med en extra hydrauldriven axel som starthjälp i hastigheter upp till 30 km/h.

Det andra, referensfordonet, är ett nästan identiskt fordonståg avsett för tre travar och utan den extra hydrauldriften.

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen