Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 18 oktober 2017

Han inventerar med propeller på ryggen

Håkan Önneholm är Setras egna Karlsson på taket. Med en propeller på ryggen har han en världsunik, men något riskfylld, metod för att inventera skogarna i Norrbotten.

 Håkan Önneholm är Setras egna Karlsson på taket.
Håkan Önneholm är Setras egna Karlsson på taket. FOTO: Emma Törnkvist

– Jag har inte hört om någon annan som använder paramotor för inventering, säger han när Land Skogsbruk ringer för att kolla läget.

2014 gjorde Land Skogsbruk ett reportage från Håkan Önneholms gård i Övertorneå, nära finska gränsen. Som virkesinköpare på Setra Trävaror var han då övertygad om att paramotor var framtiden för skogsinventering – och att fler skulle inse fördelarna jämfört med exempelvis inventering till fots eller med hjälp av drönare.

 "Paramotorn underlättar verkligen det dagliga arbetet ute i fält. Du får en helt annan överblick från luften", säger Håkan Önneholm.
"Paramotorn underlättar verkligen det dagliga arbetet ute i fält. Du får en helt annan överblick från luften", säger Håkan Önneholm. FOTO: Emma Törnkvist

– Norrbotten är stort och med ett alltför outbyggt skogsbilvägnät. Paramotorn underlättar verkligen det dagliga arbetet ute i fält. Du får en helt annan överblick från luften. Från marken ser du kanske 50-70 meter men från luften ser du allt. Du ser drivningsvägar som du kan utnyttja när du ska ta ut virke. Du ser var det är ungskog och var det är äldre träd. Du ser markberedning, planteringar, älgbetesskador och vindfällen. Du kan till och med se trädslagen och räkna antalet träd, sa han då.

FAKTA: Paramotor

Paramotor är skärmflygning med motordrift och till skillnad från skärmflyg startar, flyger och landar man med hjälp av ett gasreglage.

Motoraggregatet som har påskjutande propeller är monterat i en bur med tillhörande sele.

För att få flyga paramotor i Sverige så måste du förutom giltig paramotorlicens ha ett typgodkänt motoraggregat.

Paramotorn måste besiktigas regelbundet.

 Från luften kan Håkan Önneholm fotografera och få en bra överblick över skogen.
Från luften kan Håkan Önneholm fotografera och få en bra överblick över skogen. FOTO: Håkan Önneholm

Den största fördelen jämfört med drönare är räckvidden, med paramotorn kan han helt enkelt flyga betydligt längre sträckor. Han tycker även att han får bättre kontroll på fotograferingen.

 Då Land Skogsbruk träffade Håkan Önneholm 2014 visade han hur smidig paramotorn var att lyfta in och ur bakluckan på bilen. Isen, på sjön knappt 100 meter från gården, är perfekt att lyfta ifrån. Men enligt Håkan Önneholm går det vid behov även bra att lyfta från en väg.
Då Land Skogsbruk träffade Håkan Önneholm 2014 visade han hur smidig paramotorn var att lyfta in och ur bakluckan på bilen. Isen, på sjön knappt 100 meter från gården, är perfekt att lyfta ifrån. Men enligt Håkan Önneholm går det vid behov även bra att lyfta från en väg. FOTO: Emma Törnkvist

Däremot blir flygningen osäker om det blåser för hårt. Regnar det blir flygskärmen för tung. Och visst finns det en risk med flygningen – det har inträffat olyckor med dödlig utgång i Sverige.

– Man får inte vara rädd för höjder eller bli nervös. Det är ganska säkert när du blir van och får bra kontroll, säger Håkan Önneholm.

 Håkan Önneholm gör i ordning skärmen. Redan 15 minuter efter det att Håkan Önneholm parkerade bilen startar han motorn och flyger i väg.
Håkan Önneholm gör i ordning skärmen. Redan 15 minuter efter det att Håkan Önneholm parkerade bilen startar han motorn och flyger i väg. FOTO: Emma Törnkvist

Nu har han flugit paramotor i tio år. Antalet flygtimmar uppskattar han till 150-200 per år. Tio liter bensin räcker för 3 timmars flygning men det finns även en större tank som klarar 7-8 timmar. Håkan Önneholm har några gånger glömt tiden och plötsligt fått motorstopp när bensinen tagit slut.

– Men man far inte rakt ner utan du kan segelflyga med skärmen. Du har tid på dig att hitta en landningsplats.

 Det är viktigt att starta i motvind.
Det är viktigt att starta i motvind. FOTO: Emma Törnkvist

Håkan Önneholm flyger sommar som vinter. Som kallast har han flugit i minus 25 grader. Som högst har han varit uppe på 3 000 meters höjd, men det vanliga är att han flyger på 50-500 meter.

FOTO: Håkan Önneholm

Och även om han fortfarande är den enda som inventerar med en propeller på ryggen har han inga planer på att sluta.

– Det är en hobby också. Jag utnyttjar min hobby i arbetet och fortsätter så länge jag har hälsan, säger han.

 Håkan Önneholm.
Håkan Önneholm. FOTO: Emma Törnkvist

Relaterade artiklar

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

[article_FBShare type=shares ]
[article_FBShare type=comments ]
Till toppen