Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 17 januari 2018

Fartyg på väg mot Södra Cell har gått på grund

Mönsterås

NU UPPDATERAT. Ett fartyg lastat med massaved gick på grund i Kalmarsund under tisdagskvällen. Ingen har kommit till skada i samband med grundstötningen. Nu har fartyget dragits loss, utan oljeutsläpp.

Bild 1/2 FOTO: Kustbevakningen
 Den röda pricken visar den ungefärliga platsen där fartyget gått på grund och nu ligger kvar.
Bild 2/2 Den röda pricken visar den ungefärliga platsen där fartyget gått på grund och nu ligger kvar. FOTO: Google Maps

Ett fartyg gick på grund i Kalmarsund strax norr om Mönsterås vid 17-tiden på tisdagskvällen. Fartyget Halland var lastat med 5 000 ton massaved och 320 000 liter diesel och på väg mot Södra Cell i Mönsterås.

Inga skadade

Ingen person kom till skada i samband med grundstötningen och det finns inget som läcker från fartyget enligt Kustbevakningen.

Miljöräddningsfartyg kom fram till platsen under tisdagskvällen men under natten till onsdagen kunde inget göras.

Bärgningen kommer dröja

Ägaren ansvarar själv för bärgningen och nu återstår en lång process för få upp fartyget.

– Nu ska en viktig funktion bedömas i bärgningsplanen som ägaren tar fram. Innan man kan dra loss fartyget ska vi (Kustbevakningen) och Transportstyrelsen godkänna bärgningsplanen, säger Mattias Lindholm, presskommunikatör Kustbevakningen till SVT Nyheter.

Enligt Kustbevakningen kommer Transportstyrelsens inspektörer att undersöka fartyget på onsdagen då räddningsdykare även ska titta närmare på botten och skrovet.

Beror på tekniskt fel

Det finns inga misstankar om brott och trots det hårda vädret under tisdagskvällen tyder det mesta på att ett tekniskt fel orsakat grundstötningen.

– De uppgifter vi har samlat in under kvällen ombord på haveristen tyder på att man agerat helt korrekt ombord för att minimera skadorna, säger Fredrik Tyrén, räddningsledare på Kustbevakningen i ett pressmeddelande.

Fartyget är 120 meter långt och 17 meter brett och lämnade Riga i Lettland för att lasta av massaveden på Södra Cell i Mönsterås.

UPPDATERING: Fartyget, som i grundstötningen tappade styrförmågan, har nu dragits loss och fartygets roder fungerar igen. Och detta kunde göras utan oljeutsläpp, tack vare besättningens agerande vid olyckan, enligt TT.

– Man har agerat föredömligt ombord, genom att slå full back i maskin och akutankrat. Då tar man ner farten betydligt – det är de bromsar man har på ett fartyg, säger Mattias Lindholm, presstalesperson vid Kustbevakningen.

De 300 000 litrarna diesel hade kunnat ge långvariga effekter i havsmiljön om det blivit hål i skrovet.

LÄS MER: Brist på massaved höjer priset

Relaterade artiklar

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

[article_FBShare type=shares ]
[article_FBShare type=comments ]
Till toppen