Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 29 oktober 2015

Drönare lyfter svenska fastigheter

Skogar i nordligaste Sverige bjuds nu ut på en världsmarknad. Det är Skogsmästarna i Luleå som genom drönarfilmer på YouTube kopplade till Google Maps öppnat för nya köpare.

Bild 1/6 FOTO: Göran Hartman
Bild 2/6 FOTO: Göran Hartman
På fastigheten i Lovvika i Tornedalen som är till salu och som filmats med drönare finns denna lilla fina skogstjärn.
Bild 3/6På fastigheten i Lovvika i Tornedalen som är till salu och som filmats med drönare finns denna lilla fina skogstjärn. FOTO: Sverker Forsén
Sverker Forsén.
Bild 4/6Sverker Forsén. FOTO: Rolf Segerstedt
Frysbild från filmen.----FÖRHOPPNINGSVIS KOMMER DET EN SKOGSBILD TAGEN AV EN DRÖNARE -------
Bild 5/6Frysbild från filmen.----FÖRHOPPNINGSVIS KOMMER DET EN SKOGSBILD TAGEN AV EN DRÖNARE ------- FOTO: Göran Hartman
Bild 6/6

– Resultatet av den nya marknadsföringen är över förväntan. Vår första film har hittills haft mer än 1 200 visningar på några veckor. Extra intressant är att vi kan se var i världen tittarna finns och till vår stora förvåning har vi haft tittare i tjugo länder, bland annat i Japan, Saudi Arabien, Australien och Turkiet, berättar Lars Hegstam, fastighetsmäklare hos Skogsmästarna i Norr AB.

Bakgrunden till satsningen är att stora arealer skogsmark kommer ut till försäljning i norra Sverige de kommande åren.
– Eftersom befolkningen i Norrlands inland minskat under lång tid kan man fråga sig vem som i framtiden ska köpa den skog som blir till salu. Om värdet på skogsmarken ska bestå måste det komma till nya skogsintressenter. Vår ambition är att hitta dem, säger Sverker Forsén, VD på Skogsmästarna.

Kortfilmer från luften

Den teknik företaget använder går ut på att med hjälp av flygande små drönare göra kortfilmer som ger en bild från ovan av skogsfastigheter som är till salu för närvarande, just nu två fastigheter. Filmerna har sedan publicerats på YouTube på internet och lockat tittare på många håll i världen.

Sverker Forsén är övertygad om att man inte bara får tittare utan även kommer att hitta nya tänkbara köpare, åtminstone i Sverige.
– Vi har redan två intresseanmälningar från Stockholm och Skåne, seriöst intresserade personer, som vi troligen inte skulle ha nått utan filmerna. Om det sedan blir de som köper får vi se, anbudstiden går ju ut i november för den fastigheten.

Sverker Forsén ser stora möjligheter med den nya säljkanalen inför framtiden.
– I dag är tekniken så billig att det möjliggör marknadsföring på ett helt nya sätt. Med rörliga bilder och med en interaktiv webbkarta får en långväga intressent uppfattning om ett skogsobjekt på ett helt annat sätt än vad konventionella försäljningsunderlag ger. Om något år kommer detta att vara branschstandard vid skogsmäkleri.

Kommer att bli standard

Sverker Forsén pekar också på att filmerna marknadsför norra Sveriges ”vackra ljusa skogar”.
– Kanske kan vi locka helt nya skogsägare, och som bonus även turister, till regionen i framtiden

Relaterade artiklar

Till toppen