Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 20 juli 2018

Butikernas uppmaning att grilla väcker starka reaktioner

Det brinner på 75 platser runt om i landet och det råder eldningsförbud i mer eller mindre hela Sverige.

Trots det uppmanar flera matkedjor kunderna att grilla. Det har väckt starka reaktioner.

FOTO: Anders Hofgren

På Ica Maxi i Mora, bara några mil från katastrofbranden i Älvdalen såldes grillar, tändvätska och grillkol för kampanjpriser, och Hemköp skrev, ”Grilla nu igen! Självklart!”, i en kampanj som gick ut till kunderna igår.

”Omdömeslöst och fult”

– Jag är så himla arg. Det är så fult och så omdömeslöst. Jag menar tänkt dig själv att vara där uppe i bränderna och så skickar de ut ett sånt här sms, säger en läsare till Aftonbladet.

Strax efter utskicket bad Hemköp om ursäkt på sin Facebook-sida och förklarar att meddelandet skickats ut av misstag. Även Ica Maxi i Mora har tagit till sig av kritiken.

Brandexpert: Högst olämpligt

Björn Björkman, brandexpert på Brandskyddsföreningen tycker att det är högst olämpligt att affärerna marknadsför grillning när läget ser ut som det gör.

– De borde plocka bort produkterna ur sortimentet, framförallt engångsgrillarna ska in på lagret direkt, och istället informera sina kunder om eldningsförbudet.

– Som människa har man väldigt stort egenansvar och det är viktigt att förstå att man bryter mot lagen om man grillar på ställen med eldningsförbud, säger han till Aftonbladet.

Minister vill förbjuda engångsgrillar

Även konsumentminister Per Bolund (MP) säger till Aftonbladet att han vill förbjuda försäljning av engångsgrillar när det råder eldningsförbud.

– Jag blir upprörd när jag ser att det fortfarande säljs i hela landet. Jag tycker att affärerna gemensamt måste bestämma sig för att man inte ska erbjuda eller marknadsföra det när det är så stor risk med att använda dem.

Info mun till mun det bästa

Leif Andrén på MSB håller med om att det bästa vore att inte sälja engångsgrillarna överhuvudtaget nu och menar att information om brandrisk måste trummas ut om, och om, och om igen.

– Generellt har vi ju inte haft så mycket bränder med så stora konsekvenser, och att få ut information och nå ut till alla är alltid svårt. Förut hade vi Anslagstavlan på SVT men idag är kanalerna extremt många och informationsflödet massivt. Det är bara att fortsätta trumma ut information och inte glömma att hjälpas åt. Mun till mun kanske faktiskt är det bästa.

LÄS MER: ”Det är som att vara i en krigszon”LÄS OCKSÅ: Här ställer lantbrukarna upp för att stoppa bränderna

Relaterade artiklar

Till toppen