Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 18 maj 2018

Bred överenskommelse bakom dröjsmål enligt Bucht

Regeringen har fått kritik för att beslutet om det nationella skogsprogrammet har dröjt. Redan i fjol redovisade programmets arbetsgrupper sina slutsatser. Det tar tid att nå breda överenskommelser, kontrar landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

 Sven-Erik Bucht (S).
Sven-Erik Bucht (S). FOTO: Mostphotos/Mats P Ostelius

Sven-Erik Bucht framhåller att det har varit många inblandade intressenter i processen att forma ett nationellt skogsprogram för Sverige.

– Det har varit myndigheter, lärosäten, företag samt bransch- och intresseorganisationer som alla visat ett oerhört engagemang. Jag vill rikta ett stort tack till alla som har varit med i det här jobbet, säger han och fortsätter:

– Den här regeringen har faktiskt kommit med någonting som inte kom under den förra regeringen. Vi har tagit fram ett nationellt skogsprogram som är viktigt för den här näringen.

Har ni haft svårt att enas i regeringen om slutresultatet av programmet?

– Det är klart att vi är två partier och kan ha olika värderingar och det finns anledning att föra en djup diskussion innan man tar fram ett skogsprogram. Nu har vi kommit fram till ett resultat och jag tycker att det är ett väldigt bra skogsprogram som vi har tagit fram.

Vad har varit svårast att komma överens om?

– Jag vill inte gå in på några detaljer kring det utan jag presenterar nu ett program som hela regeringen står bakom och som är riktigt bra.

Du nämner att förädling av skogsråvaran måste ges goda ramvillkor, bland annat vad gäller transporter. Innebär det att ni slopar tankarna på en vägslitageavgift?

– Det förslaget berör inte transporten ut till skogsskiftena.

Men skogsprogrammet omfattar ju hela skogsnäringen …

– Ja, men det handlar om att säkerställa transporterna och att de fungerar för skogsnäringen. Skogen är beroende av många olika transportslag även lastbilar, det finns inga hamnar eller järnvägar vid skogsskiftena.

Så någon vägslitageavgift på skogstransporter blir det alltså inte?

– Det är ju ett valår i år så det finns ju vissa partier som spelar upp de mörka scenarierna, men skogsnäringen behöver inte vara orolig, säger Sven-Erik Bucht.

LÄS MER: WWF: ”Wow, de kom till beslut”Bucht: ”Ett program som vi hoppas ska tas över av kommande regeringar”

Relaterade artiklar

Till toppen