Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ledare 31 oktober

”Fyrhjuling inget semesterfordon, Skatteverket!”

Skatteverkets riktlinje att fyrhjulingar ska beskattas enligt samma princip som gäller för fritidshus eller båtar är en grundläggande felbedömning, skriver Knut Persson i sin ledare.

Det här är en ledarartikel skriven av Land Skogsbruks ledarskribenter. Land Skogsbruk är LRFs medlemstidning och partipolitiskt obunden.

 Knut Persson, ledarskribent Land Skogsbruk.
Knut Persson, ledarskribent Land Skogsbruk.

En fyrhjuling som är köpt för 92 000 kronor förmånsbeskattas under ett år för 85 000 kronor. I ett annat fall satte Skatteverket först förmånsvärdet för en fyrhjuling till 180 000 kronor per år.

Skatteverkets beskattning av fyrhjulingar har väckt både bestörtning och förvåning. Ett antal fall drivs i domstolar och frågan har också tagits upp i riksdagen av Per Åsling (c). Nyligen var generaldirektören för Skatteverket kallad till riksdagens skatteutskott.

Det verkar som att Skatteverket backar på en punkt. Generaldirektören Katrin Westling Palm medgav att nivåerna i förmånsbeskattningen i en del fall varit orimligt höga. Men skatteverket är en stor organisation och att generaldirektören säger en sak är inte en garanti för att enskilda tjänstemän även i fortsättningen inte kan göra orimliga bedömningar.

I principfrågan, alltså att fyrhjulingar ska förmånsbeskattas, är däremot inte någon ändring i sikte. Problemet gäller i huvudsak de som driver företaget som aktiebolag. I jord- och skogsbruk är enskild näringsverksamhet fortfarande den vanligaste företagsformen, och då gäller andra regler.

Men Skatteverket har alltså fått domar som ger dem rätt att beskatta möjligheten att använda fyrhjulingen privat, oavsett om det har skett eller ej. Talande nog säger Skatteverket att det är samma princip som gäller för fritidshus eller båtar.LÄS MER: ”Skattesmäll hotar bönder med fyrhjuling”

Här finns den grundläggande felbedömningen. För en skogsbrukare är en fyrhjuling ett fordon som underlättar arbetet i skogen. Det kan bara gälla att snabbt ta sig till områden i skogen, men det finns också en mängd vagnar och kranar för att använda fyrhjulingen till mindre arbeten i skogen.

Det blir orimligt att sätta en fyrhjuling i samma kategori som en båt. Den som skaffar en fyrhjuling till sitt skogsbruk använder den knappast på semestern.

I flera fall har skogsägare trots att fyrhjulingen används i företaget köpt ut den ur aktiebolaget och har den nu i stället privat eftersom det blir billigast. Men det betyder att vi har ett regelverk som inte gör det möjligt att dra av kostnader i företaget som borde ligga där.

LRF Konsults skattechef Urban Rydin ser i en debattartikel i den här tidningen en risk för att Skatteverket försöker flytta fram positioner ytterligare genom att förmånsbeskatta annat som företagaren disponerar över.

Det är lätt att instämma i hans synpunkt att reglerna behöver utredas. Rättssäkerheten är för dålig och det är bättre att utreda nu innan reglerna spårar ur helt.LÄS MER: Skatteverket: ”Reglerna om förmånsbeskattning övertolkas”LÄS MER: Knut Persson: ”Skyddad skog kräver också sin skötsel”

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Skogsbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen