Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 17 februari

”Vi behöver hoppa på Instagramtåget”

Kan sociala medier vara ett bra hjälpmedel för att marknadsföra svenska skogsprodukter? Det tror krönikören Ida Oderstål.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Ida Oderstål skriver krönikor i Land Skogsbruk.
Ida Oderstål skriver krönikor i Land Skogsbruk. FOTO: Rolf Segerstedt

Det pratas om att det är ”all time high” i skogen just nu. Industrin skriker efter virke och det finns hur mycket körning som helst, men beroende på vem du frågar är det inte säkert att du får ett allt igenom entusiastiskt svar. Möjligen mumlar markägare och entreprenörer något om att ersättningen kunde ha varit bättre. Konkurrensen från låglöneländer och skogsbruksnationer med gynnsammare klimat påverkar naturligtvis möjligheterna att ta rejält betalt för våra svenska skogsprodukter.

Men frågan är om det egentligen finns någon anledning att snegla mot konkurrenter som säljer ”fulvirke” när vi idag har så fantastiska möjligheter att nå ut med riktad information. Intresset för trä och skog växer dessutom bokstavligen så att det knakar. Vi har öppet mål, det gäller bara att träffa bollen.

Instagram är det kanske snabbast växande forumet just nu med sina hisnande en miljard användare. På Instagram sätts och befästs de flesta trender. Folk inom skogsbruket brukar dessvärre ha en tendens att vifta bort sociala medier som ett fenomen som inte berör dem. De anser att det är något för ungdomar och kanske främst för tjejer, alltså inte den målgrupp de själva vill nå.

Men har man någon gång scrollat genom Instagramflödet så vet man att taggarna #eco och #nature är oerhört poppis, och #odla är exempelvis tio gånger vanligare än #läppstift. Nio gånger vanligare än #frisyr. Det skulle inte heller förvåna mig om Svenska akademin godkänner ”plastbanta” som nytt svenskt ord, och det här är något som passar svenskt skogsbruk perfekt.

Det enda branschen behöver göra är att ”hoppa på tåget” eller ”go with the flow”. På vår globala marknad där brasilianarna gjort entré är det självklart svårt att konkurrera med pris och volym. Vi måste hitta andra vägar och se det växande intresset för trä och natur som den välsignelse det faktiskt är.

En välskött gallring eller vilken föryngringsyta som helst lär ha större potential att locka turister än turkiska badstränder de närmaste åren. Och exklusiva träprodukter från svenskt skogsbruk borde i rimlighetens namn inbringa ett betydligt högre värde än brasiliansk plywood. Det gäller bara att marknadsföra den här typen av produkter i de forum där dess köpare rör sig, och jag tror att det är i sociala medier.

Toyota är ett lika litet hot mot Porsche som eukalyptus är mot senvuxen svensk gran. Utmaningen ligger i att förädla, lansera och till sist marknadsföra våra svenska skogsprodukter inom det marknadssegment där de hör hemma.

Ida Oderstål,

Skogsägare och entreprenör

Relaterade artiklar

Läs mer om

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

[article_FBShare type=shares ]
[article_FBShare type=comments ]
Till toppen