Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 7 september

Skogsluften gör underverk för hjärnan

Att elever får flytta ut klasrummet under bar himmel är ett tecken på att ute är inne, skriver Anna Stjernström i veckans krönika.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Anna Stjernström.
Anna Stjernström.

När jag borrat ner mig som allra djupast i mina doktorandstudier och följaktligen jobbar som allra värst brukar min snälla, alltid kloka och omsorgsfulla mamma försynt fråga om jag åtminstone går ut? Hon har naturligtvis helt rätt. Det finns inget som frisk luft för att rensa hjärnan och hjälpa till med problemlösning av olika slag. Med naturen runt knuten är det en läshjälp som finns där lättillgänglig och helt gratis. Och jag gör det mycket gärna, går ut, helst i skogen.

Alla årstider har sina fördelar i den miljön, men det är också något visst med just den här tiden på året. Då sommaren sakta drar sig tillbaka och lämnar plats på scenen för höstens färger, klara luft och fuktiga svalka. Det signalerar skolstart och nystart. Härligt är det att plocka hallon i kvällssolen i utkanten av något hygge, att gå en promenad genom den äldsta skogen. Kanske drömma sig bort till det förflutna eller varför inte till och med till sagans värld? Och kanske bäst av allt, att galoppera riktigt fort på någon gräsbevuxen väg och ta hindren som de kommer. Även om det är flera år sedan jag hade en egen häst är känslan tydlig i minnet.

Jag är naturligtvis inte ensam om att tycka att det är lättare att tänka utomhus, allra helst om någon sorts motion samtidigt har utövats. Forskning i ämnet visar ju entydigt att utomhusvistelse och rörelse bidrar positivt både indirekt och direkt till inlärning, skolprestation och skolresultat. Inslag av undervisning i kombination med utomhusvistelse genererar en rad positiva effekter på barn och elevers lärande och hälsa liksom det inverkar på personlig och social utveckling. Detsamma bör gälla vuxna.

I skrivande stund samlas pedagoger till konferens kring utomhuslärande i Jönköping. Det är det nationella nätverket för främjande av utomhusbaserat lärande, ”Utenavet”, som står som arrangörer och när hundratals deltagare samlas för att inspireras kring lärande utomhus i skola och förskola för den här gången, är temat utomhuspedagogik och ekosystemtjänster.

När jag läser ett antal rapporter om det positiva med utomhusvistelse och rörelse för barns utveckling gläder jag mig lite extra åt att skolan där vi bor infört en eftermiddag i veckan då undervisningen alltid sker utomhus. Tänk så härligt att ha klassrummet under bar himmel ibland.

Jag håller helt med ”Utenavet”, som även träffar mitt i prick med namnet på nämnda konferens: Ute är inne.

Anna Stjernström

skogsägare och historiker

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen