Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 18 februari 2018

Konsumentmakten har sista ordet

Som skogsägare ger konsumentmakten oss viss möjlighet att indikera den utveckling man och kvinna önskar se, skriver Anna Stjernström i en krönika.

Vedträn skickas nu enligt flera källor i protest till Boverkets generaldirektör och bostadsministern som vore det på traktormatad transportör à la klassisk modell. Det är lätt att i fantasin se det framför sig hur vedträna dunsar ner i posten, staplas på hög där på skrivborden, ett efter ett, snustorra och trädoftande, allt tills den perfekta vedhögen har bildats och med sådant omfång därtill, att frågan även av helt praktiska skäl bara inte kan bordläggas utan vederbörlig hantering.

Med Vedspisupproret för min inre syn tänker jag att det också finns andra saker man bra gärna skulle vilja posta. Dessvärre är det förstås mycket av de mest alarmerande helt omöjligt att få ner i ett kuvert – och värre än så – det kan också vara svårt att fastställa vilken ansvarig politiker eller myndighet som egentligen bör adresseras.

Somligt i samhället bär var och en av oss ansvaret för. Det kan och bör inte skickas vidare. Sammanhang då det hänger på dig och på mig och inte på någon eller någonting annat – varken på kommun, riksdag, regering eller verkställande myndigheter.

På sistone har den omfångsrika näthandeln med Kina varit särskilt på tapeten. Luckor främst i momsregleringen har öppnat dörren för osund konkurrens och oönskad miljöpåverkan. Men ett billigt pris kostar alltid någon annanstans. Köpmönster har större och mer långsiktig inverkan på samhällsstruktur och infrastruktur än vad vi ofta är villiga att ta med i hushållskalkylen. Makten, att i vardagen välja och välja bort, är konsumenternas och inte politikens. Oberoende av strategiska beslut fattade av kommunledningar, är det konsumentmakten som har sista ordet om vilka stadskärnor och torg som ska fyllas med folk och vilka som ska tömmas ur i konkurrens med utlokaliserade köpcenter. Konsumentmakten är en inflytelserik faktor i landsbygdsproduktionens; mjölkbondens, köttbondens, mejeristens och grönsaksodlarens vara eller icke vara. Som skogsägare ger konsumentmakten oss viss möjlighet att indikera den utveckling man och kvinna önskar se, även bortom det egna skiftet.

Lanthandeln här i byn ligger väldigt vardagsnära mitt hjärta. En institution som i likhet med alla andra bybutiker runtom i Sverige står och faller med konsumentmakten och köptroheten. Där handlar jag det mesta som behövs och mjölklitern – som åtminstone i teorin ännu kan hävdas komma från någon av de lokalt verksamma bönderna. Butiken är centrum i byn och bygden, en samlingspunkt och serviceplats. Alla vill ha butiken. Men gör vi alla som konsumenter vad vi kan, varje gång, för att den, liknande affärer och andra motsvarande landsbygdsmotorer ska kunna vara kvar på de platser i landet där de behövs allra mest? Det är en samvetsfråga och inte främst en politisk fråga.

Anna Stjernström

Skogsägare och historiker

Relaterade artiklar

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

[article_FBShare type=shares ]
[article_FBShare type=comments ]
Till toppen