Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 29 mars

Hur ska virket komma till industrin?

Marit Bohlin tror att transporterna av skogsvirket tas för givet och att de behöver framtidssäkras.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Marit Bohlin, jägmästare och blivande skogsägare
Marit Bohlin, jägmästare och blivande skogsägare FOTO: TT

Just nu finns många högaktuella ämnen kring skogen i vår omvärld. En tanke som slår mig när jag står på perrongen och ett virkeståg susar förbi är transporter. Tar vi dem för givet? Jag tänker att det är fantastiskt att vi som bor lite längre från industrin ändå har en bra infrastruktur. Hyfsat bra anslutningar för tåg som kan transportera mycket virke längre sträckor. Men det slår mig också när dieselloket passerar och röken stiger ur dess skorsten, har vi verkligen inte kommit längre 2022?

Varför har vi inte satsat mer på vår infrastruktur? De höga bränslepriserna känns ju verkligen för alla just nu, så här skulle en elektrisk infrastruktur verkligen gjort nytta. Kring vår skog har rälsen för längesedan plockats upp, och där vi kan koppla på finns ingen plats för virkesupplag. Och förresten skulle nog varken räls eller banvall hålla för tyngden av ett virkeståg.

Längre västerut har industrin själv gjort ett hästjobb med att få till en ny virkesterminal, men ska det ansvaret verkligen ligga på industrin? Samhället har i detta fall inte alls hängt med. Industrin växer och hamnat längre bort från skogen, vilket i sig ställer ännu högre krav på logistik.

Banorna för tågen är fullbokade, vilket leder till fler utmaningar. Klockan är fem i tolv och några investeringar i järnvägen syns inte till. Samtidigt kommer rapporter kring hur efterfrågan på virke kommer att öka, både på timmer och massaved. Det känns ju verkligen positivt ur en skogsägares synvinkel. Dock uppstår frågan om hur virket ska komma till industrin. Redan nu finns utmaningar i logistiken vad det gäller brist på chaufförer och bränslepriset inte minst. Hur ska vi tackla det i framtiden?

I närtid går tankarna mest till kommande avverkning och vädret. Kommer vägen att hålla, kommer virket komma ut i tid, finns det transporter att tillgå? Jag tror att vi tar transporter lite för givet och att vi behöver fundera mer kring det. Det är svårt att nå fram i bruset runt allt som rör skogen och skogsbruket just nu, och det är lite synd. Vi skulle behöva prata mer om lönsamhet, transporter och framtidssäkra oss. Allt kan inte ligga på den enskilde skogsägaren. Skogen står där den står, men hur ska vi transportera den i framtiden? Här behövs mer och fler insatser från alla.

Marit Bohlin, jägmästare och blivande skogsägare

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen