Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 22 juni

Förskolan i skogen är framtidens lösning

Samarbete med organisationer som arbetar med natur- och hållbarhetsfrågor i förskolor och skolor är en del av lösningen på framtidens rekryteringar till skogsnäringen, skriver Johanna Larsson Gullander i veckans krönika.

Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Johanna Larsson Gullander är veckans krönikör.
Johanna Larsson Gullander är veckans krönikör.

Jag har förstått att det är svårt att locka unga, och framför allt kvinnor, att engagera sig i och arbeta i skogsnäringen. Själv jobbar jag i förskolans värld sedan många år och har tankar om hur vi pedagoger kan göra för att grundlägga barns intresse för skog och natur.

Finns det kunskap om vår natur, skog och mark hos oss som undervisar barn? Finns det möjlighet att komma utanför förskole- eller skolgården och faktiskt uppleva naturen på riktigt? Om vi svarar ja på dessa frågor är mycket vunnet – då finns förutsättningar för undervisning och lärande och kanske ett livslångt intresse för våra skogliga omgivningar.

Att som barn får uppleva skogen med alla sina sinnen, i sin egen takt och tillsammans med kamrater och lärare är viktigt för att upplevelsen ska kännas trygg och positiv. Det är nämligen inte självklart för den ovane. Annorlunda ljud, småkryp och oländig terräng kan innebära hinder för den som inte varit med om det tidigare. Det krävs ganska mycket mod av barnet och en stöttande pedagog.

Målet är att barnen ska få utforska och skapa en relation till naturen, så att de känner sig trygga i den. Vi behöver därför en skog, gärna i närområdet som vi kan återkomma till regelbundet. Barnen får lära känna ett stycke natur där de kan leka, utforska och uppleva årstidernas växlingar. Här observerar vi och upptäcker saker tillsammans.

Undervisning för de allra yngsta handlar om upplevelser – lyssna på olika ljud, känna dofter, hålla i naturmaterial. Att uppmärksamma olika fenomen som trädens knoppar, formerna på löv, blommors färg, observera insekter och fåglar.

FN har antagit 17 globala mål för en ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling som ska uppnås till 2030. Ett av de globala målen är att främja hälsa och välbefinnande. Barnen måste ges förutsättningar att lära sig om djur och natur, men också trivas, röra på sig och känna att det är lustfyllt att vara utomhus.

Vi vuxna måste föregå med gott exempel och visa barnen hur vi kan samverka med djur och natur utan att störa eller förstöra. Då blir allemansrätten konkret och det naturliga i samvaron.

Ett fortsatt och utökat samarbete med organisationer som arbetar med natur- och hållbarhetsfrågor i förskolor och skolor är helt säkert en del av lösningen på framtidens rekryteringar till skogsnäringen.

”Världen börjar med barnen”, sa den kända pedagogen och läkaren Maria Montessori. Och så är det verkligen – barnen är framtiden.

Johanna Larsson Gullander,

Förskolelärare

LÄS MER: Kollo ger unga koll på skogen

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Skogsbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen