Gå till innehåll

Meddelande:

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 17 June

Att det ska vara så svårt med bränslet

Det senaste årets extremväder verkar beror på global uppvärmning, som beror på koldioxidutsläpp, som beror på utsläpp från fossila bränslen. Men varför är det så svårt att hitta alternativ, undrar Ida Oderstål i veckans krönika.

 Ida Oderstål.
Ida Oderstål.

I år blev det ingen riktig vår i södra Lappland. Vi hade vinter och sedan blev det sommar. Och vilken sommar det blev redan i maj, 20-25 grader varmt, sol och inte en regndroppe. Vi jublade i skogen då vi kunde tuffa på som vanligt, men glädjen över att det inte blev blött förbyttes snart till panik över torkan och brandrisken. Aldrig får man vara riktigt nöjd.

Vi har stått med skotaren i över en vecka. Ska sanningen fram drabbades vi av haveri. Tur i oturen kanske, men under den allra värsta torkan nu i maj var det bara vår skördare som rullade. Kollegor över hela Sverige vittnar om körförbud, krav på brandvakter eller beordrat nattarbete.

Att vi får den här typen av extremväder kostar. Den extremt blöta hösten 2017 gjorde att avverkningspriserna steg, skotaren blev bland annat tvungen att köra omvägar, vi fick bygga broar, investera i andra band med mera.

Den enorma snömängden i vintras gjorde också att kostnaderna ökade. Det gick enormt mycket mer bränsle för att ta sig fram i all snö och arbetet tog mycket längre tid. Den senaste tidens torka innebär också skenande utgifter för entreprenörer, skogsbolag, skogsägare och försäkringsbolag.

Det mesta pekar mot att det är den globala uppvärmningen som är boven i dramat vad gäller våra nutida extremväder. Alla är vi väl också överens om att den globala uppvärmningen beror på koldioxidutsläpp från främst fossila bränslen. Varför går det då så trögt att få fram alternativa drivmedel till våra skogsmaskiner? Lever man mitt uppe i problemet brukar lösningen vara nära till hands, men ändå är det svårt att hitta en skogsmaskin som drar mindre än 10 liter diesel i timmen. Märkligt!

Var sitter det fast? Vi kunde redan på 60-talet resa till månen. I dag har vi självkörande bilar och vi kan plocka gener från fiskar och stoppa in i växter, men vi kan inte tillverka cellulosabaserade bränslen på ett kostnadseffektivt sätt och vi kan inte uppfinna hjälpmotorer till skogsmaskiner som drivs av el. Var är logiken?

Ida Oderstål,

Skogsägare, skogsentreprenör

Läs mer om

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 171:- /mån

Prenumerera på Land Lantbruk

  • Du får 3 tidningar varje vecka + tillgång till digitalt innehåll
  • Land Lantbruk med Skogsbruk – Sveriges största fack- och nyhetstidning inom jord och skog
  • Land – Sveriges gladaste veckotidning
Till toppen