Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Forskning 21 november 2018

Snart kan vi ha tall i tanken

Forskare vid Lunds tekniska högskola har lyckats omvandla lignin till en vätska som är kemiskt identiskt med bensin. 2021 kan svensk skogsbensin finnas på tankstationerna.

 När ligninbensinen finns på tankstationerna uppskattas mängden förnybart producerad bensin och diesel öka från dagens cirka 300 000 ton per år till mellan två och tre miljoner ton per år.
När ligninbensinen finns på tankstationerna uppskattas mängden förnybart producerad bensin och diesel öka från dagens cirka 300 000 ton per år till mellan två och tre miljoner ton per år. FOTO: Rolf Segerstedt/Mostphotos

Lignin fungerar som ett lim och håller ihop trädets fibrer, men för massaindustrin är lignin en onödig restprodukt.

Nu skriver Lunds universitets magasin om kemiteknikforskaren Christian Hulteberg som har kommit på en teknik för att omvandla lignin till en vätska som är kemiskt identiskt med bensin. Utvunnet lignin från tall och björk kan katalyseras till bensin eller diesel som sedan används för att dryga ut vanliga fossila bränslen.

300 000 ton per år

Den stora fördelen med den här tekniken är enligt Christian Hulteberg att den kan användas i befintlig tillverkning och inte kräver nya mellanled.

– Det blir en win-win-win-situation. Skogsägarna får ytterligare en inkomst, pappersmassaindustrin slipper en flaskhals och bränsleproducenten undviker straffavgifter, säger han till Lunds universitets magasin.

 Lignin har omvandlats till en vätska som är kemiskt identisk med bensin.
Lignin har omvandlats till en vätska som är kemiskt identisk med bensin.

När ligninbensinen finns på tankstationerna uppskattas mängden förnybart producerad bensin och diesel öka från dagens cirka 300 000 ton per år till mellan två och tre miljoner ton per år. Forskarna har bland annat testat den nya tekniken i en pilotanläggning i Piteå.

Ekonomi

Drivmedel gjorda på förnybar råvara är inget nytt. Det i särklass största biodrivmedlet i världen är etanol, men i Sverige är biodiesel som görs på tallolja eller fetter det vanligaste svenska biobränslet, skriver Lum.

– Men de flesta är fortfarande dyrare än att pumpa råolja ur marken, så utmaningen är att få ekonomi i det hela. Sedan kan man ibland ifrågasätta hållbarheten i vissa av dem. Några konkurrerar med mat och det finns biodiesel som görs på palmolja, konstaterar Christian Hulteberg.

Relaterade artiklar

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

[article_FBShare type=shares ]
[article_FBShare type=comments ]
Till toppen