Forskning 22 februari 2018

Så navigerar djuren i vinternatten

Djur har skilda sätt att navigera i mörkret i skogen. Vissa djur kan se enskilda objekt på stjärnhimlen, medan andra är hänvisade till att tolka hela mönster.

Månen över en skogsdunge nattetid fotograferad med lång slutartid.
Månen över en skogsdunge nattetid fotograferad med lång slutartid. FOTO: Mostphotos

Det finns viktiga kunskaper att lära om hur djuren navigerar och orienterar i naturen. Nyligen skrev Land Skogsbruk om behovet av mer viltstängsel i norr, eftersom snön gör att djur tar sig upp på spåren där framkomligheten är bättre och blir påkörda. Nyligen, visade en undersökning, att påkörningar av tåg är främsta orsaken till att kungsörnar dödas på vintern. Såväl älgar som renar dödas i stora antal under vintern, på vägar och på tågspår.

Många djur nattaktiva

Många djur rör sig på dagen, men andra är nattaktiva och därmed svårare att beforska.

– Jag tror att ny teknik, inte minst nya kameror, gör att vi kommer att upptäcka att många fler arter använder stjärnhimlen för att navigera när de förflyttar sig under dygnets mörkaste timmar, säger James Foster, biolog vid naturvetenskapliga fakulteten i Lund, till Forskning.se.

I en nyligen publicerad studie med djupsinniga titeln ”How animals follow the stars” argumenterar han och forskarkollegor för att många djur använder stjärnhimlen för att orientera sig, på olika sätt. Sannolikt använder så vitt skilda djur som sälar, nattfjärilar och grodor på olika sätt stjärnhimlen för att orientera sig och navigera, anser de.

Använder stjärnhimlen

Fåglar som flyger på natten använder sig av magnet- och stjärnkompass och kan navigera sig fram efter stjärnor. Enklare djur, som dyngbaggar kan inte se orientera sig mot enskilda ljuspunkter, utan utnyttjar snarare hela ljuset från vintergatan och kontrasten mot natthimlens övriga mörker.

– Djur som har kameraögon, sådana som vi människor har, kan se enskilda stjärnor. Däremot kan insekter med fasettögon sannolikt inte urskilja enskilda ljuspunkter, vi tror att de tolkar stjärnhimlen och Vintergatan som mönster av ljus, säger James Foster, till Forskning.se.