Forskning 15 februari 2018

Myror vårdar varandra vid skador

Myror har en förmåga att hjälpa och vårda varandra när andra myror skadas, visar en forskningsstudie.

Megaponera analis-myror attackerar termiter.
Megaponera analis-myror attackerar termiter. FOTO: ETF89 CC BY-SA 4.0

Observationerna har gjorts på en myrart som finns i Afrika, Matabele-myror, Megaponera analis. När dess myror skadas exempelvis under jakt eller i krig så får de vård av sina kamrater.

Enligt forskarna är det första gången som insekter har uppvisat altruistiskt beteende, alltså att hjälpa andra utan att få någon direkt fördel tillbaka.

Myrorna skadas ofta antingen när de attackeras av exempelvis vandringsmyror eller när de attackerar andra djur, exempelvis termiter.

Dödligheten faller dramatiskt

Är myrorna mycket allvarligt skadade signalerar de att de är bortom räddning och därför inte behöver få vård, visar studien. Andra myror som skadas som ramen för vad som är behandlingsart skickar ut en slags SOS-signal till andra myror. Efter det bärs de hem hem och får vård. Vården sker genom att kamraterna slickar de skadade myrornas sår, med följden att dödligheten hos skadade myror faller från cirka 80 procent till endast 10 procent, skriver forskarna bakom studien.

Inte självmedicinering

Myrorna gör inte detta för att det gynnar dem själva utan för att hjälpa, uppger Erik Frank, en av forskarna bakom studien som har utförts gemensamt mellan det tyska Julius Maximilian-universitetet och Lausanne-universitetet i Schweiz.

”Det handlar inte om självmedicinering, som är känt hos många djur, utan snarare en behandling från kamrater, som genom intensiv slickning av såret sannolikt kan förhindra en infektion”, säger Erik Frank, citerad av TT.

Upptäckten är både sensationell och leder till många frågor, exempelvis om hur myrorna upptäcker att en annan myra är skadad och vad som sätter igång beteendet, skriver nyhetsbyrån.