Gå till innehåll

Meddelande:

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ekonomi 8 June

Sämre konkurrens med nya bränsleregler

Nya bränsleregler kan ge sämre konkurrenskraft för skogsindustrin. Om timmertransportörer tvingas ta ut högre priser kan också svenska trävaror bli dyrare.

FOTO: Tina Andersson

Den förste juli träder nya bränsleregler i kraft. De innebär att leverantörerna av drivmedel successivt tvingas blanda in en allt större andel fossilfria biodrivmedel i diesel och bensin. Om de inte klarar av att nå upp till den bestämda kvoten får de böta. Det kan göra dieseln och timmertransporter rejält mycket dyrare och, i förlängningen, svenska trävaror dyrare.

– Många som kör skogstransporter har en klausul mot skogsbolaget om ersättning för höjda bränslekostnader. Rent formellt blir det då inte åkarna som drabbas, utan de som köper transporten, säger Ulric Långberg branschchef på Sveriges Åkeriföretag.

– Och skogsbruket tvingas föra över de kostnaderna på sina färdigvaror. Då blir svenska skogsprodukter dyrare.

Det stora problemet kommer troligen att bli tillgången på fossilfritt bränsle. Idag säljs framför allt så kallad HVO, eller syntetisk diesel. Det är ett fossilfritt bränsle framställt av avfall från slakterier och andra restprodukter.

– Vi importerar idag 95 procent av all HVO. Den kommer främst från ett företag i Finland och produceras till 65 procent i Tyskland.

Räcker HVO:n till de nya svenska behoven?

– Det kommer troligtvis att bli en brist. Idag kan man sälja rent fossilfritt bränsle, men med plikten på inblandning kommer drivmedlet med högst klimatreduktion att användas för att fylla plikten. Den rena HVO:n kommer då att göras på råvaror med lägre reduktion och kan kanske därför inte längre ses som fossilfri.

Det kommer att behövas stora volymer biobränsle för att klara reduktionsplikten. Men situationen för Sverige kan bli än värre om om Tyskland, Danmark eller Polen helt plötsligt skulle besluta om lagkrav på några procent mer inblandning än vad förnyelsedirektivet på 10 procent kräver.

– Då försvinner 65 procent av vår tillgång till biobränsle.

Ulric Långberg menar att Sverige borde komma igång och bygga egen kapacitet för fossilfritt fordonsbränsle. Han tror att det finns en stor marknad och att efterfrågan aldrig kommer att minska.

– Man kan ställa sig frågan varför vi inte har ordnat egen produktion innan vi börjar med den här plikten. Det blir ett extremt sårbart system. Det är märkligt att föra in en bristvara i fordonsbränslet. Något som resten av Europa slipper.

Vad händer om bränslebolagen inte får tag i tillräckliga mängder fossilfritt att blanda i och det blir torrt på bensinmackarna?

– Det kommer nog inte att hända. Sverige skulle lamslås och då skulle ingen regering kunna sitta kvar. Beslutet om reduktionsplikten skulle då skjutas upp eller inblandningen minskas.

FAKTA: Reduktionsplikten

Från den 1 juli 2018 införs reduktionsplikt, där biodrivmedel blandas i den bensin och diesel som säljs.

Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörerna ska minska utsläppen med 2,6 procent från bensin och med 19,3 procent från dieselbränsle. Det motsvarar ungefär fem volymprocent biodrivmedel i bensin och 25 volymprocent biodrivmedel i diesel.

Målet till 2030 är att få ungefär 50 procents inblandning av biodrivmedel i både bensin och diesel. Det ska därmed bli ett av världens mest ambitiösa reduktionspliktsystem för att byta till hållbara drivmedel.

Om drivmedelsföretagen misslyckas med reduktionen kan de drabbas av förseningsavgifter och reduktionspliktsavgift: Vid utebliven reduktion kan det bli böter eller avgift på sju kronor per kilo koldioxidekvivalent.

Källa: Regeringen och Energimyndigheten

Land Skogsbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 171:- /mån

Prenumerera på Land Lantbruk

  • Du får 3 tidningar varje vecka + tillgång till digitalt innehåll
  • Land Lantbruk med Skogsbruk – Sveriges största fack- och nyhetstidning inom jord och skog
  • Land – Sveriges gladaste veckotidning
Till toppen