Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 17 oktober

”Verifiera seriösa brukare av fyrhjuling”

En skogsföretagare som kör med fyrhjuling i jobbet ska inte behöva beskattas för det, anser debattören. Det är enkelt att verifiera att det inte är nöjeskörning.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 En skogsföretagare som kör med fyrhjuling i jobbet ska inte behöva beskattas för det, anser debattören.
En skogsföretagare som kör med fyrhjuling i jobbet ska inte behöva beskattas för det, anser debattören. FOTO: ISTOCK

Det är svårt att inte reagera på artikeln angående de skattekonsekvenser som vi bönder kan få när vi har fyrhjulingar i gårdsrörelsen. Själv har jag sedan snart 15 år använt fyrhjulingar i skogsbruket och för lättare transporter. Ett utmärkt fordon, med unika möjligheter att ta sig fram på våta marker och undvika körskador i täta bestånd.

På just min mark i norra Västergötland passar fyrhjulingen bra. Varför skattemyndigheten vill förmånsbeskatta ägare och brukare misstänker jag har en helt annan orsak än min typ av användning.

Tyvärr har fyrhjulingar blivit en leksak för både barn och vuxna, ett fordon som man även kan möta på gatan i städer. Om man tittar lite på utbudet av maskiner är större delen till för nöje och endast en mindre del för användande vid arbete i jord, skog och trädgård.

Själv roade jag mig att kolla timmar och mil på min nuvarande fyrhjuling (260 timmar och 306 mil) vilket ger en snitthastighet på cirka 12 kilometer i timmen. Inte mycket lek och buskörning alltså.

Jag har förstått att det sker svåra olyckor med fyrhjulingar och att de ofta framförs av outbildade förare med lek i sinnet. Den situationen liknar väl den med snöskotrar och vattenskotrar. En skillnad är väl att det är färre rörelseidkare med den typen av maskiner och att de oftast inte köps med möjligheten att dra av moms.

Som jag ser det finns det enkla sätt att verifiera seriöst brukande. Först och främst ska ägandet knytas till en rörelse där man har ett bruk av fyrhjuling. Sedan ska körjournal föras (både kilometer och timme går ju att läsa av).

Journalen ska sedan redovisas i företaget, ungefär som användande av företagsbil. Det är klart att jag själv hämtar skjutna älgar med mera med fyrhjulingen, men det skulle jag ju kunna redovisa som privatkörning och få betala för.

Svante Syk,

Företagare och skogsägare i Bråta, Gullspångs kommun

LÄS MER: ”Skattesmäll hotar bönder med fyrhjuling”

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen