Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 8 november

Sexistiska kalendern visar att mycket jämställdhetsarbete återstår

Hur ska skogsbranschen kunna bli jämställd och locka till sig kompetenta kvinnor om skogsmaskiner säljs med hjälp av halvnakna utvikningstjejer, undrar representanter för nätverket NYKS.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Det pågår ett jämställdhetsarbete inom skogssektorn, bland annat med stöd av Skogsstyrelsen, men det är tydligt att mycket återstår, skriver representanter för nätverket NYKS.
Det pågår ett jämställdhetsarbete inom skogssektorn, bland annat med stöd av Skogsstyrelsen, men det är tydligt att mycket återstår, skriver representanter för nätverket NYKS.

I Göteborgsposten 8 mars 2018 skrev Anna Hedh (S) en debattartikel om att Europaparlamentet lanserade en ny digital plattform för att motverka sexistisk reklam. Flera europeiska länder har anslutit sig.

I mars 2018 skrev också jägmästarstudenter från Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, det öppna brevet ”Från hashtag till handling” som skapats i efterdyningarna av #metoo-uppropet och skogssektorns #slutavverkat.

I brevet vittnade ett stort antal jägmästarstudenter om kränkande attityder och normer samt sexism i både i utbildning och arbetsliv. Till skillnad från många andra #metoo-initiativ kom studenterna på SLU med konkreta åtgärdskrav som lösning på problemen. Kraven riktade sig till skogliga utbildningar såväl som till skogsnäringen.

Fem av de punkter som publicerades på olika plattformar löd:

1. Återkommande obligatoriska utbildningar om människors lika värde och normkritik för alla studenter, anställda vid SLU och inom skogsnäringen.

2. Tydlighet från SLU och skogsnäringen angående vad som är ett accepterat beteende och vad som inte är det.

3. Tydlighet kring vilka konsekvenser som följer av ett icke accepterat beteende.

4. Enkelhet vid anmälan/rapportering av ett icke accepterat beteende, både för den utsatta och betraktaren.

5. Att ett icke accepterat beteende leder till allvarliga konsekvenser

Ungefär samtidigt med det öppna brevet skapades nätverket NYKS – ett nätverk för yrkesverksamma kvinnor och icke-binära i skogsbranschen, en förening som nu har över 400 medlemmar. Söndagen den 3 november postades ett foto av en kalender för 2020 från det finska skogsmaskinföretaget Ponsse på NYKS Facebooksida. Kalendern innehåller tolv bilder på maskiner tillsammans med halvnakna kvinnor. Kalendern skulle marknadsföras till trogna Ponsse-kunder i Tyskland. Kalendern har även publicerats på Facebooksidan Ponsse Extreme.

I debattartikeln från Göteborgs-Posten styrker Europaparlamentets Anna Hedh det många av oss vet; att företag som annonserar med sexistisk reklam säljer mindre, mycket på grund av negativ granskning som följd. Nio av tio unga kvinnor, och fyra av tio män, säger att dagens reklam med kroppsinslag påverkat självbilden negativt.

Vi som representerar NYKS har noterat att det 2019 fortfarande produceras marknadsföringsmaterial (för den tyska marknaden) från ett skandinaviskt skogsmaskinföretag i form av en kalender med bilder av kvinnor i underkläder draperade över maskinerna. Vi ifrågasätter sådan sexistisk marknadsföring.

För en konkurrenskraftig skandinavisk skogsnäring behövs bred kompetens som kan rekryteras av hela befolkningen. För det är jämställdhet affärskritiskt. Med denna typ av marknadsföring frågar vi oss vilka företag som vill vara attraktiva i framtidens skogsbransch. Såväl rekryterbara talanger som inköpare är fullt klädda kvinnor.

Vidare har vi uppmärksammat att ledningen för det aktuella företaget nu har tagit avstånd från kalendern och avbryter publicering. Det är bra, men eftersom Ponsse har känt till kalendern sedan 2018 kräver vi ett offentligt uttalande från ledningen. Den här situationen är ytterligare något som visar på behovet av att låta riktlinjer för likabehandling och mångfald få reellt genomslag i verksamheten.

Det pågår ett jämställdhetsarbete inom skogssektorn, bland annat med stöd av Skogsstyrelsen, men det är tydligt att mycket återstår. #metoo-hösten och skogssektorns upprop #slutavverkat berättade om en del av problemen. Det kom kanske som ett uppvaknande för många. Men det är tydligt att de gamla normerna dröjer sig kvar trots att de inte borde ha någon plats i en konkurrenskraftig, attraktiv skogssektor. Det är uppenbart att vi måste öka takten i arbetet för jämställdhet och att fler behöver engagera sig.

Anna Schyman, informationsansvarig, NYKS

Anna Schönström, ordförande, NYKS

Elin Olofsson, vice ordförande, NYKS

Emelie Molin

Jenny Sjöstedt

Linnéa Forsén, medlemsansvarig, NYKS

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Skogsbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen