Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 13 november 2016

Skatt på avstånd – vart skall pengarna gå?

Vägslitageavgiften är ren galenskap, skriver Åke Sandström.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

FOTO: IBL

Vägslitageavgiften, detta korkade förslag, visar på en del otroliga uppgifter om man tittar närmare på galenskaperna:

1. Skatten ska alltså tas ut på lastbilar med hänsyn till lastbilarnas vikt, antal axlar och euroklass.

2. Den senaste uppgiften är att skatten skall bli 13 kronor per mil upp till 50 ton.

3. Avgiften skall gälla statliga och kommunala vägar, men om hen kör en bit på enskild väg eller på en skogsbilväg ska detta registreras särskilt. Tänk vilken kontrollapparat och vilken administration.

Bara att få i gång allt detta om (vilket Gud förbjude) det skulle komma till genomförande beräknas kosta staten 1 500 miljoner kronor. Och den årliga driften, så att det ska fungera, kommer enligt utredaren att kosta ofattbara 500 miljoner – varje år.

Det som diskuterats väldigt lite är: Vad skall dessa pengar som blir över efter administrationen och ökade kontrollresurser till polisen, användas till? Vad får vi tillbaka?

Inte kommer det att gå till skogsbygderna, det kan nog med stor säkerhet konstateras. Efter senaste utspelet från S och MP har ett stort svart finansieringshål uppenbarats: Höghastighetståg mellan Stockholm-Göteborg-Malmö.

Är det dit pengarna skall gå?

Lysande! Skatt på avstånd kommer i första hand att drabba de glesa delarna av vårt vackra land, den hotar att ta död på inlandsskogsbruket och kommer dessutom att innebära drastiska kostnadsökningar i den dagliga livsföringen och servicen till de människor som inte finns nära de stora tätorterna.

Hoppas att det finns utrymme i någon papperskorg på Regeringskansliet för detta förslag. För det är där det hör hemma.

I skrivande stund kom beskedet att utredningen är fördröjd till februari 2017 samt uppgiften om att det ska finnas 400 fasta och mobila kameror. Dessutom bemannade vägkontroller. Det blir sanktionsavgifter och polisen ska kunna hålla kvar fordonen tills skatten är betald. Storebror ser dig!

Åke Sandström,
Tidigare riksdagsledamot, C

Till toppen