Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 15 november

”Beskattningen av fyrhjuling är absurd”

Lägg ner beslutet att förmånsbeskatta terränghjulingar som är ett fantastiskt arbetsredskap för oss som bor och verkar i glesbygden, skriver debattören.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Lägg ner förslaget om förmånsbeskattning av terränghjulingar som är ett fantastiskt arbetsredskap för oss som bor och verkar i glesbygden, skriver debattören.
Lägg ner förslaget om förmånsbeskattning av terränghjulingar som är ett fantastiskt arbetsredskap för oss som bor och verkar i glesbygden, skriver debattören. FOTO: Istock

Det är för mig en gåta hur Skatteverket kan komma på att förmånsbeskatta fyrhjulingar som används i jord och skogsbruk, anläggningsarbete, turism med mera.

Fyrhjulingar är ett samlingsbegrepp för flera olika fordonsslag. De kan vara registrerade som moped, motorcykel, traktor A, traktor B, terränghjuling eller terrängmotorfordon. Den som framför något av dessa fordon måste ha en adekvat utbildning och tillstånd (körkort eller förarbevis) för detta.

Terrängskörningslagen säger klart och tydligt att all körning med motorfordon i terräng på barmark är förbjuden med vissa undantag, till exempel vid arbete inom jord och skogsbruk, vid anläggningsarbete, viss tjänsteutövning, uttransport av fällt vilt. All mark är terräng (till och med din egen gräsmatta) utom vägar. Definitionen för vägar är där man kan framföra bil, lastbil och bussar. Allt enligt Transportstyrelsens tolkningar.

Inte ens på din egen fastighet får du köra motorfordon för nöjes skull. Terrängkörningslagen är ju till för att skydda terrängen, inte markägaren. Man får heller inte framföra en terränghjuling på allmän väg, utan endast på enskild väg om man har vägägarens tillstånd, och då i max 20 kilometer i timmen.

Att beskatta dessa fordon (terränghjulingar) är ju helt absurt. Kör man för nöjes skull bryter man mot lagen, var man än kör, och gör sig skyldig till en straffbar handling (olovlig körning) som kan ge både böter och fängelse om man till exempel orsakar skada eller olycka. Dessutom gäller inga försäkringar.

Tyvärr är dessa lagar och bestämmelser helt okända även för tusentals ägare av fyrhjulingar runtom i Sverige. Även försäljare och myndigheter tycks vara helt okunniga. Nej, lägg ner förslaget om förmånsbeskattning av terränghjulingar som är ett fantastiskt arbetsredskap för oss som bor och verkar i glesbygd med gröna arbeten, turism med mera.

Björn Särnmark,

Godkänd utbildare till förarbevis för terränghjuling

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Skogsbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen