Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Skog 17 mars

Så ska Södra bli fossilfritt

Värö

Södra ska vara helt fossilfritt till 2030 och man har kommit en bra bit på väg. Den stora utmaningen blir att få fartygstransporterna och avverkningarna fossilfria.

 I dag är Södra en stor producent av energi berättar Henrik Brodin.
I dag är Södra en stor producent av energi berättar Henrik Brodin.

Ett av Södras tre koncernövergripande hållbarhetsmål är fossilfrihet. 2020 ska produktionen vara fossilfri, tio år senare, 2030, ska även transporterna vara fossilfria.

Det har hänt oerhört mycket vad gäller energianvändningen i den så energikrävande massaindustrin. I dag producerar Södras industrier så mycket förnybar energi att man i stället för att vara en stor konsument av energi har blivit en stor producent. Såväl el som värme och fastbränsle säljs.

– Man kan fråga sig om målet om en fossilfri produktion 2020 behövs när industrin ändå går i den riktningen. Men målet behövs för att det allra sista ska göras, för att vi ska nå hela vägen, säger Henrik Brodin, strategisk affärsutvecklare och den som samordnar det stora projektet Ett fossilt Södra.

Transporter på HVO

Den största utmaningen är som sagt inte att få produktionen fossilfri, den är att få alla transporter fossilfria. Virket ska avverkas, sedan transporteras in till industrin och därefter ut i världen. 80 procent av det Södras produktion går på export och det allra mesta fraktas med båt.

– Våra arbetsfordon och våra egna bilar går på fossilfri HVO-diesel. Vi har en tank med HVO på varje anläggning och det fungerar till 100 procent att köra transporterna på HVO. Även merparten av de åkerier som kör in råvara till Södras industrier tankar fossilfritt, säger Henrik Brodin.

Läs mer: Södra satsar 100 miljoner på fossilfritt

Det fossilfria bränslet fungerar och tillgången finns. Men det finns en oro och den gäller energipolitiken. Ändrade skatteregler skulle få stora effekter för ett företag som Södra.

– Politiska beslut har vi minst rådighet över. För att ta beslut om investeringar i till exempel fossilfria drivmedel måste det finnas en politisk vilja och ambition att verkligen ställa om, säger Henrik Brodin.

”Inte bromsa föregångarna”

Även EUs politik kring bioenergin oroar. Än är inte förnybartdirektivet klubbat och klart.

– Sverige och Finland sticker ut vad gäller fossilfria drivmedel. Det gäller att inte bromsa de som är föregångare utan i stället ta rygg på dem. EU:s ambitioner vad gäller fossilfria transporter är låga. Det är jätteproblem för oss eftersom vi inte kan ställa krav. Vi måste hitta transportörer som vill går före och hitta tekniska lösningar som passar just det landet.

Fartygen utmaning

Den största utmaningen gäller fartygen som fraktar det mesta av Södras export.

– För att lyckas få bytt bränsle på båtarna krävs det styrmedel så att båttrafiken får betala för sina utsläpp. I dag finns inga avgifter på utsläpp vilket gör det svårt att få kostnadseffektiva transporter om man ska kräva fossilfritt bränsle. Det är inte rimligt att vissa transportslag helt kommer undan och andra belastas hårt, säger Henrik Brodin.

Läs mer: Södra lovar fossilfria transporter

Ett annat problem att lösa är skogsmaskinerna. Det går även där att använda HVO-diesel, det gör Södra i sina egna avverkningsgrupper. Men det är svårt att motivera hårt pressade entreprenörer att byta bränsle. Henrik Brodin menar att det även här måste till en politik som premierar användningen av fossilfritt bränsle.

Förra året tog Södras styrelse beslut om att investera drygt 100 miljoner kronor för att producera biometanol. Målet är att producera 5 000 ton biometanol per år genom den nya anläggningen vid Södras massabruk i Mönsterås.

Vill ligga först

Tillsammans med norska Statkraft fattade Södra även beslut om att investera 500 miljoner kronor på en ny demoanläggning i Tofte i Norge för fossilfria biodrivmedel baserade på skoglig råvara. Satsningen görs genom det gemensamma bolaget Silva Green Fuel med målet om en demoanläggning klar under 2019 med en kapacitet på 4 000 liter per dag.

– Vi ska driva utvecklingen framför oss mot de produkter som vi kan framställa. Vi kommer att komma till en punkt när fossila bränslen inte accepteras. Då gäller det att ha legat först och drivit utvecklingen. De som inte hänger med kommer inte att överleva. Övergången till fossilfritt ska inte kosta Södras medlemmar något. Det är skogsägarna i södra Sverige som ska vinna på vår övergång till fossilfritt, säger Henrik Brodin.

Fakta: HVO

HVO, eller hydrerad vegetabilisk olja, är en biodiesel som framställs genom hydrering (vätebehandling) av vegetabiliska oljor och/eller animaliska fetter från t ex slaktavfall.

HVO är kemiskt lik fossil diesel och kan blandas i diesel eller användas istället för diesel i dieselmotorer.

Läs mer om

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 171:- /mån

Prenumerera på Land Lantbruk

  • Du får 3 tidningar varje vecka + tillgång till digitalt innehåll
  • Land Lantbruk med Skogsbruk – Sveriges största fack- och nyhetstidning inom jord och skog
  • Land – Sveriges gladaste veckotidning
Till toppen