Gå till innehåll

Psst...

Det ser ut att vara tekniska problem just nu. Vi ber om ursäkt.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 10 september

Skogsägare – lär av hamburgerkedjan

För skogsbruket finns det lärdomar att dra från snabbmatskedjans framgångar. Det skriver Leif Öster i veckans krönika.

 Skogsbruket kan lära av snabbmatskedjan.
Skogsbruket kan lära av snabbmatskedjan.

Min fru och jag är turistföretagare i skogen. En alltid populär lunch, är när kunderna själva får hugga ved, göra upp eld vid vindskyddet och grilla sin hamburgare.

Jag såg nyligen filmen The Founder, som handlar om Ray Kroc, McDonalds grundare. Ni vet hamburgarna. Vi skogsägare kan lära oss en del av dem. I korthet handlar filmen om att våga tänka fullständigt nytt. Våga utmana det du tror är din affär och bygga ett starkt varumärke.

Egentligen var det bröderna Dick och Mac McDonald som 1948 uppfann snabbmatsidén. Fram till dess hade alla världens restauranger haft samma affärsmodell. Kunderna beställde sin mat efter en matsedel, varefter maten tillagades. Bröderna vågade utmana och tänka nytt. Genom att begränsa antalet rätter och lyfta fram hamburgaren, visste bröderna i förväg, vad kunderna ville ha. Därmed kunde de förbereda maten för snabb leverans. Med hög renlighet blev det succé.

Men som ofta är fallet, var det en utomstående person som såg möjligheterna. Och det är här Ray Kroc kommer in i bilden. Han förstod att snabbmatsidén fungerar överallt. Krock byggde McDonalds- restauranger över hela USA. Till en början tjänade han inga pengar.

I filmens huvudscen, möter Kroc så en investerare, som frågar honom vilken bransch är han är i.

– Jag säljer världens bästa hamburgare, svarar Kroc.

– Nej, du är i fastighetsbranschen, svarar investeraren. Du ska inte tjäna pengar på hamburgarna, utan genom att hyra ut välbelägna fastigheter till franschisetagare. Det är fastigheterna som är din verkliga tillgång.

Här har vi åter en koppling till skogsbruket. De flesta av oss skogsägare tror att det är virkesaffären som är det viktigaste – medan det är fastighetens reala värde som är det centrala.

Den tredje erfarenheten från filmen handlar om varumärket. McDonalds arbetar med ett koncept i hela världen som de kallar KSR&V, det vill säga kvalitet, service, renlighet och värde.

Konceptet sammanfattas i de ”Gyllene bågarna” som är världens mest kända varumärke.

Hur filmen slutar? En procent av all mat som äts i världen, säljs på en av deras 35 000 restauranger i 118 länder. Av detta lär vi att den svenska skogen behöver ett starkt varumärke.

PS. En hamburgare är egentligen bara en förenklad amerikansk variant av den betydligt godare svenska pannbiffen. Så nästa gång du gör en hamburgare, ta en pannbiff mellan salladsbladen. Våga tänka nytt!

Kommentarer

Genom att kommentera på Skogsbruk så godkänner du våra regler.

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 157:- /mån

Prenumerera på Land Lantbruk

  • Du får 3 tidningar varje vecka + tillgång till digitalt innehåll
  • Land Lantbruk med Skogsbruk – Sveriges största fack- och nyhetstidning inom jord och skog
  • Land – Sveriges gladaste veckotidning
Till toppen